نسخه خوانی

اندازه گیری میزان ماده خشک در مواد غذایی مایع و نیمه جامد

مشاهده : 13,688 بار ۲ دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

بنام خدا

یکی از آزمایشات در رابطه با کیفیت مواد غذایی اندازه گیری میزان ماده خشک در مواد غذایی مایع و نیمه جامد می باشد . این پست ، نحوه اندازه گیری توسط رفراکتومر اورده شده است.

فایل ضمیمه این پست شامل گزارش کار به همراه نمونه های اندازه گیری شده و تفسیر داده ها می باشد . که میتوانید دانلود و از ان استفاده کنید.

مقدمه :

میزان ماده خشک در مواد غذایی مایع و نیمه جامد یکی از مواردی هست که میتواند در بحث تقلبات مواد غذایی مورد توجه قرار بگیرد. بر این اساس روش های مختلفی برای اندازه گیری موجود است ( به عنوان مثال خشکانیدن و روش رفراکتومتری و … ) که یکی از سریع ترین روش ها استفاده از دستگاه های رفراکتومتری می باشد.

امروزه رفراکتومتر در صنعت کاربرد زیادی پیدا کرده است ، بطوریکه از این دستگاه برای تعیین غلظت کربوهیدراتها ، گوگرد در لاستیک ، سیلیسیوم در شیشه های سیلیکاتی ، تخمین درجه سیرناشدگی روغنهای نباتی و همچنین تعیین درصد کربن در ترکیبات آلی و نفتی بکار می رود.

دستگاه رفراکتومتر

شرح آزمایش :

»» دستگاه رفراکتومتر :

(Refract meter) از دو کلمه (Refract(o بــه مـعـنـی شـکستن و Meter بـه معنـی سنجش تشکیل شده است و در کل به معنی شکست سنج است.

اساس کار رفرکتومتر در تابش نور به شرط تکفام بودن آن و هدایت آن به سمت محلول مورد نظر و عبور آن است که چون این دو محیط با هم تفاوت دارند ، نور شکسته شده و با ضریب شکست محدود قابل دریافت است. میزان شکست نور مانند اثر انگشت برای محلول‌های با غلظت یکسان و در دما فشار برابر منحصر به فرد است. درون رفرکتومتر خط نوری دیده می شود که با منشورها و لنزهای مختلف به وجود می آید. این خط نور با کمک عدسی سر دوربین توسط کاربر قابل مشاهده است.(شکل ۱)

در دستگاه رفرکتومتر نور از محیط رقیق وارد محیط غلیظ می شود. که محیط رقیق، مایع یا محلول موردنظر و محیط غلیظ، منشور دستگاه است. در واقع، در عمل، ضریب شکست محلول و منشور نسبت به هم سنجیده می شود.

از این ابزار برای ارزشیابی انکساری ( بریکس ) آب میوه و سبزیجات و حتی شوری آب و pH آب استفاده میشود.

….

در فایل پیوستی میتوانید انواع رفراکتومتر شامل دستی و رومیزی و نحوه ی صحیح اندازه گیری با هر کدام را مشاهده بفرمایید. ضمن اینکه نمونه های اندازه گیری شده در آزمایشگاه نیز در فایل زیر قرار داده شده است.

 

 

فرمت : zip حجم : 200 کیلوبایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل ضمیمه شامل توضیحات کامل،نحوه صحیح اندازه گیری،انواع رفراکتومتر،نمونه ها اندازه گیری شده همراه با داده ها در قالب فایل WORD تایپ شده با فونت های استاندارد. بدون نیاز به ویرایش.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

۲ دیدگاه ارزشمند


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

  • profile avatar
    نویسنده : بهرامی 09 , فوریه , 15

    هزینه دانلود پرداخت شد ولی فایل مورد نظر دانلود نشه ، پیغام قطع ارتباط داد لطفا پیگیری کنید و فایل را به آدرس مسلم ارسال کنید با تشکر

    • profile avatar
      نویسنده : داود 10 , فوریه , 15

      با سلام، ارسال شد .

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت مجاری ادراری دانلود پاورپوینت کلیه پاورپوینت کلیه انسان قالب پاورپوینت کلیه تم پاورپوینت کلیه دانلود پاورپوینت فیزیولوژی کلیه

پاورپوینت کلیه و مجاری ادراری


پاورپوینت کلیه و مجاری ادراری این پاورپوینت در 79 اسلاید فارسی و قابل ویرایش می باشد. لازم به ذکر هست که ...

بیش از 60 خرید موفق
پاورپوینت انرژی خورشیدی قالب پاورپوینت انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی باد پاورپوینت سیستم های غیرفعال خورشیدی پروژه انرژی خورشیدی دانلود انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی های نو پایان نامه انرژی خورشیدی Powerpoint نیروگاه خورشیدی Page navigation

پاورپوینت انرژی خورشیدی


پاورپوینت انرژی خورشیدی کلمات کلیدی : پاورپوینت آماده انرژی خورشیدی قالب پاورپوینت انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی باد پاورپوینت سیستم ...

بیش از 68 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.