مهندسی بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط – بهداشت حرفه ای – بهداشت عمومی – تغذیه و رژیم درمانی

50% تخفیف ویژه

تخفیف ویژه خرید پکیج آموزشی دوره کمک بهیاری | تخفیف 35% اعمال شد.برای مشاهده پکیج کلیک کنید

  • متن مطلب

داود وکیلی

کارشناس مهندسی بهداشت | طراح وب و وبلاگ نویس

کمبود روی در بدن چه عوارضی دارد + مواد غذایی حاوی روی

بنام خدا و با سلام ؛ در این تایپک از سایت بهداشت محیط ایران ، به اهمیت یکی از ریز مغذی های مورد نیاز بدن پرداخته ایم . روی ، یکی از عناصر معدنی ضروری برای بدن می باشد ، کمبود روی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که در ادامه همین مطلب به آن خواهیم پرداخت و برخی مواد غذایی حاوی روی که میتواند در کمبود روی مفید باشد و معرفی خواهیم کرد . با ما همراه باشید …

عوارض کمبود روی (Zinc)

روی یا زینک جزو ۱۵ عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. در بدن انسان حدود ۴ – ۱ گرم روی ( به طور متوسط ۲/۲ گرم روی ) وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است. مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده ی نقش آن در این ارگان ها است. بیشترین مقدار روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده است.

چه کسانی نیاز به دریافت روی بیشتری در برنامه روزانه دارند؟

این نکته حائز اهمیت است و بایستی همه ی خانم ها و آقایان بدانند که خانم های شیرده و باردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن و عوارض حاصل از آن خواهند شد.

 

۱٫ افرادی که در طی روز سیگار زیادی می کشند و کسانی که مشروبات الکلی می خورند، به مقدار بیشتری روی نسبت به سایرین نیازمند هستند.
۲٫ بیمارانی که دارای مشکلات کبدی و کلیوی هستند، هم چنین بیماران مبتلا به دیابت، نیازمند به روی بیشتری هستند.

 

۳٫ کم خونی یکی از بیماری هایی است که نیاز به دریافت روی را در بدن افزایش می دهد.
۴٫ در هنگام ابتلا به عفونت ها، نیاز به دریافت روی، بیشتر از سایر مواقع است.
۵٫ کسانی که دچار سوختگی شده اند و یا بیمارانی که سکته های قلبی ( آنفارکتوس قلبی ) کرده اند، هم چنین افرادی که دچار آرتروز هستند، بیشتر از حد معمول به روی نیاز دارند.

 

۶٫ تحقیقات و بررسی های بالینی نشان داده است کسانی که مبتلا به جوش های صورت (آکنه) هستند، دارای سطح پایینی از روی در خون بوده اند و دادن روزانه ۲۰۰ میلی گرم گلوکونات روی که معادل ۳۰ میلی گرم روی است می تواند باعث بهبود عفونت های جوش های آن ها شود.

 

۷٫ مقدار روی دریافتی از راه غذا به بدن بیماران مبتلا به سرطان باید اضافه شود.
۸٫ کسانی که مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس هستند، اغلب مبتلا به کمبود روی هستند.
۹٫ کسانی که مبتلا به زخم های پوستی اند، جهت ترمیم و بازسازی سریع تر، نیاز به مقدار روی بیشتری دارند.
۱۰٫ بررسی های انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد، طحال حیواناتی که دچار کمبود طولانی مدت روی شده اند پس از مدتی دچار چروکیدگی شده است. همان طور که می دانید طحال از اندام های ایمنی در بدن به شمار می رود. بنابراین کاهش روی موجب به هم خوردن سیستم ایمنی می شود و معمولا”‌ افراد دچار نقص ایمنی و کمبود روی ، اغلب مبتلا به گریپ و سرماخوردگی های متعدد می شوند.

موارد بالا نمونه ای از بیماری ها و افرادی هستند که نیاز بالاتری به دریافت روی در برنامه غذایی روزانه خود دارند.

حتما بخوانید : روش های کنترل شپش سر در کودکان و دانش آموزان

عوارض کمبود روی (زینک) در بدن

در این جا به طور خلاصه به چند عارضه ی مهم کمبود روی یا زینک در بدن اشاره می شود:
۱٫ امروزه ثابت شده است که باروری و بارداری، تابع وجود روی (زینک) در بدن است. فعال نبودن بیضه ها در آقایان و تخمدان ها در خانم ها و کم بودن اسپرم ها، همگی می تواند به علت کمبود روی در بدن باشد، که در نهایت منجر به ناباروری خواهد شد.

۲٫ امروزه ثابت شده است که در کنار سایر علل مثل، کم خونی، کمبود ویتامین ها، استرس و… ، کمبود روی از علل بسیار مهم ریزش مو است.

۳٫ کمبود روی (زینک) در بدن کاهش قدرت سیستم ایمنی را در پی دارد.
۴٫ درمان جوش های غرور جوانی و زخم های پوستی در صورت کاهش روی، طول کشیده و مزمن خواهد شد.
۵٫ تشکیل لکه های سفید در ناخن، می تواند به دنبال کمبود روی در بدن ایجاد شود.
۶٫ کم بودن رشد بچه ها، می تواند به علت کمبود روی در بدن باشد.

۷٫ دیده شده است که اختلالات حافظه، می تواند عارضه ی حاصل از کمبود روی در بدن باشد.
۸٫ اختلال در رشد اندام های جنسی در زن و مرد، از کمبود روی نیز ناشی می شود.
۹٫ کمبود روی بر رشد سیستم عصبی به ویژه در بچه ها و نوزادان تاثیر منفی دارد.
۱۰٫ اختلالات خلقی رفتاری مثل افسردگی (دپرسیون)، اسکیزوفرنی و پرخاشگری نمونه ای از بیماری های پیامد کمبود روی می توانند باشند.
۱۱٫ کمبود روی ، خود را با پوکی استخوان، ریزش دندان ها، بیماری تیروئید، بی اشتهایی و تغییر شکل ناخن ها نیز نشان می دهد.

 

منابع غذایی حاوی روی (زینک)

به طور تقریبی در هر گرم گوشت ۳ تا ۵ میلی گرم روی وجود دارد. نان سفید، چربی و شکر فاقد روی هستند. گوشت، جگر،تخم مرغ، میگو، گندم سبوس دار، تخم کدو حلوایی و گوجه فرنگی از روی غنی هستند.

کمبود روی در بدن چه عوارضی دارد + مواد غذایی حاوی روی

در هر گرم گوشت ۳ تا ۵ میلی گرم روی (زینک) وجود دارد

 

با خوردن هر ۱۰۰ گرم عدس یا نخود یا گندم آسیاب نشده می توان ۴ تا ۵ میلی گرم روی وارد بدن کرد. در هر صد گرم سبوس گندم یا هر صد گرم ذرت، ۳ میلی گرم روی به بدن می رسد.

 

تخم کدو حاوی روی فراوان است که خوشبختانه در ایران بیشتر از سایر کشور ها استفاده می شود. در هر ۱۰۰ گرم آن ۵/۶ تا ۵/۷ میلی گرم روی دریافت می شود. جالب است که بدانید، جوانه گندم، حاوی ۱۷ میلی گرم روی و به عبارتی غنی از روی است و خوردن آن به تمام افراد توصیه می شود. در هر ۱۰۰ گرم جگر گوساله، ۸/۷ میلی گرم روی وجود دارد. ماده ی غذایی پر اهمیت در رساندن روی به بدن، صدف خوراکی است که در هر ۱۰۰ گرم آن ۶۰- ۵۹ میلی گرم روی وجود داشته و بسیار غنی است که البته در ایران مصرف نمی شود.

امیدوار هستیم که این مطلب در ارتباط با عوارض کمبود روی ، که از سایت beytoote.com برای شما نقل شد مفید واقع شده باشد.

پیروز باشید | سایت مهندسی بهداشت محیط ایران | www.iehe.ir

دکمه اشتراک گذاری تلگرام برای اشتراک این مطلب در تلگرام کلیک کنید
نویسنده :
داود وکیلی
دیدگاه ها ی این مطلب

جهت دریافت جدیدترین مطالب ، فایل ها و مقالات رایگان و اخبار استخدامی در ایمیلتان در خبرنامه سایت عضو شوید .

فروشگاه ما

تخفیف آموزش نسخه خوانی در داروخانه