نسخه خوانی

استفاده از فناوری نانو ذرات در تصفیه آب بمنظور حذف آرسنیک از آبهای زیر زمینی

مشاهده : 5,540 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

استفاده از فناوری نانو ذرات در تصفیه آب بمنظور حذف آرسنیک از آبهای زیر زمینی

فناوری نانو ذرات امروز در بسیاری از علوم تغییر و تحولات شگرفی را بوجود آورده است و هر روز با دستاورد جدیدی با استفاده از این علم روبه رو هستیم. هم اکنون نیز به تازگی در ارتباط با تصفیه آب کشف جدیدی با استفاده از همین فناوری نانو ذرات رخ داده است که در ادامه همین مطلب از وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران به معرفی آن خواهیم پرداخت.

اهمیت آرسنیک در آبهای آشامیدنی چیست؟

آرسنیک که عنصری کریستالی و خاکستری رنگ است و ترکیبات آرسنیکی در فاضلاب های حاصل از صنعت فلزکاری،تولید بلور ، و سرامیک ،دباغی،رنگرزی ،کارخنه تولید آفت کش، برخی از کارخانجات ساخت مواد شیمیایی آلی و غیر آلی و پالایشگاه نفت بافت می شود.

بیشترین صدمات ناشی از آرسنیک بویژه در آبهای آشامیدنی در کشورهایی همچون چین،تایلند،تایوان،بنگلادش و هند گزارش شده است که مهمترین اثرات آن افزایش کراتوزیس و ناراحتیهای پوست و گوارش بوده است.

حضور آرسنیک در آب آشامیدنی

آرسنیک به صور طبیعی در آب آشامیدنی وجود دارد به نحوی که از صخره ها و خاکهای آهکی منشا گرفته و از طریق فرسایش و انحلال به آبهای طبیعی منتقل می شود. آرسنیک در آبهای طبیعی به اشکال آلی و غیر آلی وجود دارد. اما شکل غالب آن ، آرسنیک غیر آلی می باشد که شکل نگران کننده آن است. ظرفیت و گونه های آرسنیک غیر آلی بستگی به شرایط اکسداسیون-احیا و pH آب دارد.

بطور کلی شکل سه ظرفیتی آرسنیک در آبهای زیرزمینی و شکل پنج ظرفیتی آن در آبهای سطحی یافت می شود، اما قاعده همیشه در مورد آب زیر زمینی صادق نیست به نحوی که هر دو شکل آن می تواند به طور همزمان در یک منبع آب یافت شود.

منبع  از مقاله : نعیمی؛عباس رضایی، آرسنیک در آب آشامیدنی: نگرانیها، جنبه های بهداشتی – زیست محیطی و روشهای حذف

استفاده از فناوری نانو ذرات در تصفیه آب بمنظور زدایش آرسنیک از آبهای زیر زمینی

پس از توضیحات مختصری که در ارتباط با آرسنیک ذکر شد در این بخش به روش جدید زدایش آرسنیک با استفاده از فناوری نانو ذرات می پردازیم.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اخیرا در مطالعه ای، فناوری استفاده از نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی برای زدایش آرسنیک از آب های زیرزمینی به صورت پایلوت آزمایش شده است.

فناوری نانو ذرات nanotechnology

این برنامه در قالب پروژه نانورم انجام شده است که در آن از فناوری‌ نانو برای تصفیه آب استفاده شده و در نهایت این فناوری از آزمایشگاه بیرون آمده و به صورت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حمایت مالی این پروژه از طریق برنامه چارچوبی هفتم اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.

این پروژه پایلوت در نتراستور واقع در شهر آستوریاس اسپانیا اجرا می‌شود که خاک و آب آن دارای غلظت بالایی از آرسنیک است. هدف از این پروژه مطالعه و تعیین مقدار اثربخشی نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی در زدایش آرسنیک از آب زیرزمینی است.

این خط پایلوت فرصتی برای سنجش میزان اثربخشی این فناوری در محیط واقعی را ایجاد می‌کند. به منظور ارزیابی عملکرد این فناوری سه هدف در این پروژه تعیین شده است:

  1. تعیین اثربخشی زدایش آرسنیک با استفاده از فناوری نانو ذرات
  2. تعیین میزان پخش شدن نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی
  3. ارزیابی خطرات بالقوه تزریق این نانو ذرات و تغییر شیمیایی آب‌های زیرزمینی

نتایج این پروژه پایلوت بسیار رضایت بخش بود. پروژه نانورم از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشته است. این پروژه روی استفاده از فناوری نانو ذرات  برای احیای آب متمرکز است و محققان به دنبال بررسی خطرات زیست محیطی نانوذرات، مزایای آن، تقاضای بازار و پذیرش مصرف‌کنندگان این نانو ذرات هستند.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
انرژی بیوماس محاسبه بیومس نیروگاه بیوماس بیومس میکروبی مقاله در مورد زیست توده بیومس میکروبی چیست انرژی های زیستی معایب زیست توده منابع زیست توده

فایل پاورپوینت بیوماس


پایورپوینت انرژی بیوماس با محتوای زیر قابل دریافت شما عزیزان می باشد. عناوین پاورپوینت انرژی بیوماس دلایل اهمیت انرژی بیوماس  –  اقدامات ...

بیش از 106 خرید موفق
پا

پاورپوینت سیروز کبدی


سیروز کبدی و رژیم درماتی سیروز یک تعریف بافت شناختی-آسیب شناختی بوده و دارای تظاهرات بالینی و عوارض مختلفی است که بعضی ...

بیش از 32 خرید موفق
دانلود جزوه آمار دانلود جزوه آمار کنکور تجربی دانلود جزوه آمار و احتمال یازدهم دانلود جزوه آمار دبیرستان جزوه آمار و مدلسازی pdf جزوه آمار دبیرستان pdf جزوه آمار+pdf دانلود جزوه آمار و احتمال کنکور جزوه خلاصه آمار

آمار مقدماتی و پیشرفته


جزوه آمار مقدماتی و پیشرفته در قالب پاورپوینت قابل ویرایش آمار به عنوان يك موضوع علمي، امروزه شامل مفاهيم و روش‌هائي ...

بیش از 27 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.