نسخه خوانی

بهداشت آب در شرایط بحران و اضطرار و روش های سالم سازی آب

مشاهده : 6,376 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

بهداشت آب در شرایط بحران ، موضوعی ای ست که بنا به درخواست کاربران وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران تهیه شده است.در این مطلب پس از مقدمه ای کوتاه ،میتوانید فایل بسیار با ارزشی رو در ارتباط به بهداشت آب در شرایط بحران و اضطرار دانلود نمایید.

بهداشت آب در شرایط بحران

مقدمه ای بر بهداشت آب در شرایط بحران

یکی از ملزومات حیات بشری چه در زمان آرامش و چه در زمان بحران نوشیدن “آب سالم” می باشد. نوشیدن آب سالم و عاری از میکروبهای بیماری زا نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های منتقله از طریق آب مانند انواع اسهال های حاد و مزمن و … دارد.

کشور ما در مکانی قرار دارد که در برخی مناطق آن آب به اندازه کافی یافت نمی شود و همواره امکان وقوع بحران در آن وجود داشته و البته خواهد داشت. بنابراین همه ما (و بخصوص نیروهای انتظامی) موظفیم راه های ساده تهیه را بدانیم و همواره آمادگی لازم جهت برخورد و مهار بحرانها را در خود تقویت نماییم.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که این میکروبها علاوه بر انتقال از طریق آب آلوده امکان انتقال از روش های دیگری مانند انتقال مستقیم از شخصی به شخص دیگر،از طریق حیوانات اهلی،مگس،غذای آلوده و … را هم دارا می باشند. بنابراین این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که برای پیشگیری از بیماری های منتقله از آب علاوه بر نوشیدن آب سالم (که روش تهیه آن در شرایط اضطراری در این جزوه آموزش داده شده است) ، سایر نکات بهداشت فردی و اجتماعی مانند شستن دستها پس از اجابت مزاج،دفع صحیح فاضلاب و … نیز رعایت شوند.

آب سالم در شرایط بحران و اضطرار

در شرایط اضطراری و بحران ها بسته به حجم بحران وشرایط مکانی و زمانی واحدهای بهداشتی درمانی و سایر سازمانهای ذیربط محلی امکانات لازم جهت استفاده از آب آشامیدنی سالم را فراهم می نمایند. اما این امکان وجود دارد که بعد از وقوقع برخی بلایای طبیعی مانند زلزله،سیل و … و برخی شرایط اضطراری مانند ماموریت های خاص نظامیان،حجم وسیع بحران و سایر علل پیش بینی نشده آب بهداشتی در دسترس نباشد. در این شرایط ممکن است شما و اطرافیانتان نیاز به مصرف مقادیر بسیار کم آب در دسترس (مانند آبی که در گودالی جمع شده،در نهر جاری است و …) داشته باشید. در چنین شرایطی بر هر شخصی و به خصوص نیروهای انتظامی واجب است که از روشهای کاربردی و ساده تصفیه و ضدعفونی آب از قبل آشنا باشند و آن را به سایرین نیز آموزش دهند.

مثالی بر اهمیت مدیریت بهداشت آب در شرایط بحران

به عنوان مثال در واقعه بزرگ تسونامی که اخیرا در جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاد حجم فاجعه به قدری گسترده بود که تامین آب آشامیدنی سالم از طرف سازمانهای ذیربط،برای میلیونها حادثه دیده غیر ممکن و خطر گسترش بیماریهای عفونی ،در اثر مصرف آبهای آلوده به شدت مناطق آسیب دیده را تهدید می کرد و در برخی از مناطق مردم مجبور بودند با اماکنات بسیار ابتدایی به تصفیه و ضدعفونی آب نمایند.

هر چند که امیدواریم چنین حوادث بزرگی هیچ وقت رخ ندهد اما تصور نمایید در یک شهر با جمعیت میلیونی در اثر وقوع زلزله شبکه های آبرسانی،گازرسانی و برق قطع شوند آن وقت فکر می کنید سازمانهای امدادرسان چقدر در انجام وظایف خود موفق خواهند بود؟آیا به موقع خواهند توانست آب آشامیدنی بهداشتی برای تمام جمعیت در معرض خطر فراهم نمایند؟ و …

حتی در زلزله بم هم که تعداد آسیب دیدگان به مراتب کمتر از وافعه تسونامی بود با وجود اینکه در مراحل اولیه آب مورد نیاز شهر از طریق آبهای بسته بندی شده برطرف شد اما در مراحل بعد شاهد بودیم که به دلایل اختلالاتی که در سیستم آبرسانی شهر در اثر شکستگی ها و … ایجاد شده بود ، تا مدتها مردم با مشکل کم آبی مواجه بوند و …

بهداشت آب در شرایط بحران موضوع بسیار مهمی است و در این جزوه روشهایی ارائه می شود که شما بتوانید در شرایط اضطراری با حداقل امکانات(که احتمالا موجود می باشد)، آب آشامیدنی نسبتا سالمی برای خود و اطرافیانتان فراهم نمایید. البته این امکان وجود دارد که در شرایط اضطراری از طرف سازمان های ذیربط با توجه به شرایط مکانی و زمانی توصیه های ارائه شود که با برخی از موارد مذکور در این جزوه تفاوت داشته باشد که در این صورت رعایت توصیه های سازمان های مسئول در اولویت اجرا می باشند.

مطالب زیر را نیز حتما بخوانید :

مطالب زیر را نیز به دلیل مرتبط بودن با موضوع فوق حتما بخوانید حدس میزنم براتون مفید واقع بشه.

  1. بهداشت آب در قالب پاورپوینت آماده رایگان
  2. روش های گندزدایی آب در مناطق روستایی
فرمت : zip حجم : 1 مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پیوستی PDF می باشد که در قالب فایل Zip فشرده شده است.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
انرژی بیوماس محاسبه بیومس نیروگاه بیوماس بیومس میکروبی مقاله در مورد زیست توده بیومس میکروبی چیست انرژی های زیستی معایب زیست توده منابع زیست توده

فایل پاورپوینت بیوماس


پایورپوینت انرژی بیوماس با محتوای زیر قابل دریافت شما عزیزان می باشد. عناوین پاورپوینت انرژی بیوماس دلایل اهمیت انرژی بیوماس  –  اقدامات ...

بیش از 106 خرید موفق
پاورپوینت بیماری اسهال پاورپوینت بیماری کمبود ید پاورپوینت اسهال کودکان پاورپوینت انواع اسهال دانلود پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید در بدنppt

پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید


پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید پاورپوینت بیماری اسهال و بیماری کمبود ید در بدن مجموعه در 43 اسلاید می باشد ...

بیش از 6 خرید موفق
پاورپوینت انرژی برق آبی

پاورپوینت انرژی برق آبی


پاورپوینت انرژی برق آبی با 35 اسلاید فارسی و قابل ویرایش اماده دانلود شما می باشد. شما می توانید از ...

بیش از 56 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.