نسخه خوانی

نسخه پیچی در داروخانه و راهکار های ساده تقویت نسخه پیچی

مشاهده : 43,111 بار ۶ دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

نسخه پیچی داروخانه یکی از مهارتهایی است که از نظر آموزشی به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می شود.هر دو این بخش ها دارای اهمیت بالایی هستند اما بخش تئوری مهمترین و اساسی ترین در یادگیری مهارت نسخه خوانی در داروخانه می باشد.در دوره های آموزشی نسخه خوانی یا کتاب ها و جزوات آموزشی به نوعی به بخش تئوری این مهارت پرداخته می شود که ضروری است تا با برخی از نکات مهم در جهت تقویت و افزایش تسلطمون با آنها آشنا بشیم. در ادامه با من همراه باشید.

 آموزش نسخه پیچی کلاس نسخه پیچی دوره نسخه خوانی پیج نسخه خوانی روش های نسخه خوانی

چگونه مهارت نسخه پیچی خود را افزایش دهیم

اگر هنوز به یادگیری مهارت نسخه خوانی شروع نکرده اید می توانید از مجموعه آموزشی نسخه خوانی ما استفاده کنید .اما اگر شروع کرده اید می توانید از روش های زیر در جهت بهبود تواناییتون استفاده کنید.هر کدام از روشهایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد به نوع خود میتوانند  کم و بیش در تشخیص داروها روی نسخه تاثیر داشته باشند.

۱- تسلط بر داروشناسی

وقتی صحبت از داروشناسی میشه ،صرفا این نیست که شما نام چند دارو و گروه دارویی مربوط به اون رو حفظ کنید.همیشه گفته ایم و مجدد تکرار میکنیم که باید علاوه بر شناخت گروه دارویی ،شما به شکل ها و دوزهای دارویی نیز تسلط داشته باشید.زمانی که از هر منبعی داروشناسی روامطالعه میکنید باید به سه مورد یعنی دیکته دارو،دوز دارو و شکل آن دارو دقت کامل داشته باشید. یکی از موارد بسیار مهمی که ما را علاوه بر شناخت دارو در تشخیص داروهای مشابه نوشتاری کمک میکند دیکته دارو ،دوز دارو وشکل دارویی است.

حتما بخوانید : فیلم آموزشی تکنیک نسخه خوانی -حرفه ای شوید

مثالهایی بر داروشناسی

برخی دارو ها شروع یکسانی دارند مانند داروهایی که با Chlor  شروع می شوند، برخی داروها پایان یکسانی دارند مانند Zole .دقت در نوشتار حروف نیز خیلی به شما کمک میکنه مثلا شما میدونید که داروی فوروزماید یک داروی ضد فشار خون می باشد.اما این دارو به کدام شکل نوشته میشه؟ Furosemide یا phurosemide یا Forusemide یا phrosemide یا چندین شکل دیگه؟ بله اگر شما نوشتار این دارو رو بلد باشید مطمنا در تشخیص دارو مسلط تر خواهید بود. این دارو به شکل Furosemide نوشته می شود.

دیکته دارو در بسیاری از نسخی که پزشک نام دارو را ناقص نوشته باشد ، با تلفیق شکل و دوز به کمک شما خواهد آمد.تصور کنید پزشکی عبارت Tab Nort…..25mg  را بر روی نسخه نوشته باشد.درصورتی که به داروشناسی به شیوه گفته شده تسلط داشته باشید با همین مقدار نوشتاری نیز میتوانید نورتریپتیلین ۲۵ میلیگرم را تشخیص دهید. برای بسیاری از داروها نیز این مورد به شما کمک خواهد کرد. البته مثالهای بسیار زیادی می شود از این مورد زد که شما می توانید با اتکا به اطلاعات داروشناسی ،دارو را تشخیص دهید.

برخی حروف به یک شکل صدا زده می شوند اما نوشتار مختلفی دارد بنابراین اینکه نوشتار یک دارو چگونه است را باید یاد بگیرید. این موارد باعث می شوند تا شما در تشابهات دارویی روی نسخه تصمیم صحیح تری بگیرید.

دوز و شکل دارو نیز به همان میزان میتوانند به شما کمک کنند. داروهایی هستند که دوزهای منحصر به فردی دارند.و با تکیه بر همان دوز دارو میتوانیم دارو را تشخیص دهیم مثل دوز ۲٫۶ و ۶٫۴ داروی نیتروگلیسیرین . زمانی که داروها رو مطالعه میکنید باید به دوز آنها دقت کنید. ممکن است در روی نسخه به یک دارویی با شکل آمپول بر بخورید.اما بین دو تا داروی x و y که به هم شباهت دارند ماندید که این دارو کدام یک می تواند باشد؟و از طرفی میدانید مثلا داروی x شکل آمپول دارد ولی داروی y ندارد. در چنین مواقعی میتوانید آنها را از هم سوا کنید و بگید که این دارو x است. و همچنین در مورد دوز نیز میتواند صدق میکند. مجدد مثالهایی زیادی می تواند زد که کافیست در مطالعه داروشناسی بدانها دقت کنید.

شکل های دارویی خاص مثل قطره های چشمی محدوده دارویی خیلی وسیعی ندارند و این داروها را میتوانید براحتی فرابگیرید.تشخیص انواع سرم ها بر روی نسخه نیز بدلیل محدودیت تعداد اونها راحت تر می باشد.انواع پمادها و لوسیون ها داریم که فقط همین اشکال را دارند و ….داروهای گیاهی را نیز حتما باید بشناسید . برای شروع می توانید داروهای پرکاربرد گیاهی را حفظ کنید.

نتیجه گیری

به نتیجه می رسیم که داروشناسی پایه و اساس نسخه پیچی است. نیازی نیست برای شروع کار بیایید و هزار دارو را حفظ کنید.این کار بخصوص برای افرادی که حافظه ضعیفتری دارند بسیار سخته و شاید محاله. داروها پرکاربرد برای شروع کافیست.شما به مرور زمان و با کار در داروخانه که در ادامه بدان خواهیم پرداخت، به سرعت به انواع زیادی از داروها مسلط خواهید شد.

سعی کنید داروهایی که موفق به یادگیری آنها نمی شوید یادداشت کرده و در اوقات فراغت و یا زمانهای دیگر مرور کنید. یا میتوانید تبدیل به فلش کارت کنید و یا سایر روشها.

۲- نام های تجاری داروها

نام های تجاری داروها نام تجاری دارو در نسخه خوانی و نسخه پیچی انواع نام های تجاری trade name

برخی از داروها نام های تجاری مهمی دارند که باید برای شروع کار با آنها آشنا شویم.بخصوص نامهای تجاری خارجی برخی از داروها.زمانی پیش می آید که پزشک نام تجاری خاصی را مد نظر دارد و تجویز میکند. زمانی که ما دارویی به گوش یا چشممان نخورده باشه نمیتوانیم آن را بشناسیم.

اینکه دارویی قبلا برای ما آشنا باشد خیلی در تشخیص داروها کمک میکند حال نام ژنریک دارو باشد یا نام تجاری.لذا هرچقد دامنه شناخت دارویی ما زیاد باشد به همان میزان تسلط ما بیشتر خواهد شد.

بنابراین برای شروع نسخه پیچی ، نامهای تجاری مهم را بخاطر بسپارید.اگر با نمونه نسخه های پزشکی تمرین میکنید بر روی هر دارو که میرسید تمرکز کنید.شکل،دوز و دیکته آن دارو و نام های تجاری احتمالی آن را جستجو کنید. به این شکل یک تمرین خوب برای شما خواهد بود.تا علاوه بر تثبیت آن دارو در ذهن شما با سایر اشکال و دوزهای آن نیز آشنا شوید.

۳- آشنایی با اعداد رومی

همه ما به عنوان نسخه پیچ می دانیم که اعداد بر روی نسخه ها، انگلیسی یا رومی نوشته می شوند. اعداد انگلیسی را که همه ما تشخیص می دهیم. اما گاهی ممکن است که اعداد بصورت اعداد رومی بر روی نسخه ها نوشته شوند.در این مواقع باید قدرت تشخیص داشته باشید.سعی کنید حداقل تا عدد ۲۰ را بشناسید.

اعداد رومی در نسخه خوانی اعداد یونانی در نسخه پیچی

۴- تخصص پزشک

به نظر من تخصص پزشک به هیچ عنوان به تنهایی فاکتوری برای تشخیص دارو محسوب نمی شود.اما میتواند به عنوان گزینه ای کمکی ذهنیت شما را به سمت نوع بیماری برده و بتوانید در تشخیص داروها بعنوان فاکتور کمکی استفاده کنید.لذا حتما زمانی که مهر پزشک را بر روی نسخه چک میکنید به تخصصش نیز دقت داشته باشید.

۵- تسلط بر خط پیوسته انگلیسی

به دلیل ارتباط بسیار زیادی که با صدها نفر از عزیزان مبتدی داشتم.همیشه قبل از اینکه شروع به یادگیری نسخه پیچی کنند تصوری کاملا اشتباه از دوره های نسخه خوانی داشته اند.بسیاری فکر میکنند که قرار است در دوره ها یا کتابها به آنها خواندن دست خط انگلیسی یا چنین چیزی آموزش داده شود.حال آنکه دست خط به تنهایی مهم نیست چرا که ما یک پزشک با یک دست خط نداریم! ضمن اینکه آنچه که در دل یک دست خط بر روی نسخه نهفته است  یک دارو با یک شکل و دوز و تعداد مشخص می باشد.(همراه با دستور دارو که ما به نسخه پیچ های تجربی ارائه دستور دارو به بیمار را به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم)

خط پیوسته انگلیسی در نسخه خوانی و نسخه پیچی خواندن دست خط نسخه پزشک

لذا خواندن نسخ با تسلط بر خط پیوسته انگلیسی به تنهایی و بدون شناخت داروها و آنچه که در بند شماره ۱ توضیح دادم امکان پذیر نیست. اما واقعیتی است که هرچقدر آشنایی شما با خط پیوسته انگلیسی بیشتر باشد می توانید درک بهتری از حروف روی نسخه داشته باشید .سعی کنید نوع نوشتار حروف پیوسته انگلیسی را نیز یاد بگیرید.

نکته بسیار مهمی اینجا وجود دارد.معمولا بیشتر نسخه هایی که روزانه در داروخانه پذیرش میکنیم از پزشک های اطراف محدوده ما می باشند.اگر در داروخانه ای کار کنید بخصوص در شهرهای کوچک، پس از مدت کوتاهی کار کردن ، دست خط هایی که از پزشک ها برای شما می آید بدلیل تکراری بودن دست خط براحتی تشخیص خواهید داد.

۶- کارآموزی در داروخانه

همانطوری که در ابتدای این مقاله عرض کردم ، نسخه پیچی در داروخانه مهارتی تئوری و عملی است. شما با تسلط بر ۵ بند فوق ، حداکثر تا ۸۰ درصد نسخه ها را می توانید تشخیص دهید. و برای تسلط بیشتر باید در داروخانه کار کنید.کارآموزی تمام اطلاعات شما را محک و اطلاعات جدیدی نیز به اطلاعات شما اضافه خواهد کرد.

به یاد داشته باشید در شروع کار در هر داروخانه بخصوص زمانی که اولین حضور شما در داروخانه است از چیدن قفسه ها و وارسی قفسه ها و داروها شروع کنید.این کار مزیت های فوق العاده ای دارد.اول از همه این است که شما از نزدیک داروها را خواهید دید.و باعث خواهد شد که حافظه نوشتاری به حافظه تصویری بدل شده و داروها در ذهن شما تثبیت شوند.

چیدمان قفسه ها در داروخانه

مزیت دیگر این است که شما با جایگاه داروها و سایر محصولات گیاهی و آرایشی و بهداشتی در داروخانه آشنا خواهید شد.این مهم است که شما بدانید چه دارویی در داروخانه شما موجود است.تا زمانی که به واحد نسخه پیچی آمدید و نسخه ای در دست گرفتید بتوانید اقلام آنرا بدون معطلی از قفسه ها جمع آوری کنید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شما در هر زمان میتوانید در صورتی که اقلامی از نسخه را نتوانستید تشخیص دهید از مسئول فنی و سایر همکاران کمک بگیرید.

نکات دیگری نیز وجود دارد که با کارکردن در داروخانه با آنها آشنا می شوید. بسیاری از داروها و اقلام پزشکی دیگری نیز وجود دارند که در داروخانه خواهید شناخت. و دایره داروشناسی شما نیز وسیع تر خواهد شد. این یک واقعیت است که استخدام تکنسین داروخانه نیز به مانند بسیاری از رشته های تجربی و دانشگاهی ما محدود می باشد. لذا باید مهارتی را داشته باشید تا زمانی که نیاز به مهارت شما به وجود امد بتوانید خود را معرفی کنید.

جمع بندی نهایی

ما برای ورود به هر مهارتی باید به آن علاقه مند باشیم در غیر اینصورت شانس موفقیت ما بسیار کم خواهد بود.نسخه خوانی در داروخانه نیز یکی از این مهارت ها می باشد که حقیقتا نیازمند علاقه شماست! بخاطر سپردن اطلاعات داروها کارسختی است اما با تمرین و تکرار و کار عملی قابل انجام می باشد. شما با تقویت داروشناسی و با در نظر گرفتن برخی نکات مهم در مطالعه داروشناسی می توانید به صورت چشمگیری قدرت نسخه خوانی خود را افزایش دهید.در این بین کار در داروخانه و کسب تجربه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ویدئوی زیر محتوای متنی فوق توضیح داده شده است که میتوانید در صورت تمایل مشاهده نمایید.

نظر شما چیست؟

حتما در دیدگاه ها نظرات و نکات دیگری که می دانید را با خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید در پیج ایستاگرام نسخه خوانی [کلیک کنید] ما جهت دریافت نمونه نسخ و نکات کلیدی عضو شوید.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

۶ دیدگاه ارزشمند


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

  • profile avatar
    نویسنده : نادیا 24 , فوریه , 24

    سلام ببخشید برای کار در داروخانه باید علاوه بر دارو ها به سیستم هم مسلط باشیم؟

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 24 , فوریه , 24

      سلام نادیای عزیز ، کار با سیستم سخت نیست، نرم افزارهای متعددی وجود دارند که توسط اونها با استفاده از کد رهگیری یا کد ملی بیمار، داروها رو مشاهده میکنید. و این کار سختی نیست. کلیه داروها و قیمت و بیمه اونها بصورت اتوماتیک در سیستم وجود دارد . برای نیروهای تازه کار نیازی نیست ضمن اینکه در داروخانه ها همه پرسنل پای سیستم نخواهند بود و معمولا یک نفر عهده دار است و بقیه پرسنل داروخانه کار جمع اوری دارو و پاسخگویی به مشتری را انجام می دهند.
      ضمنا اگر در مرحله کارآموزی داروخانه هستید حتما در موردش در داروخانه سوال کنید و سعی کنید کلیات رو یاد بگیرید.

  • profile avatar
    نویسنده : زهرا 08 , ژانویه , 21

    سلام
    مطلبتون بسیار مفید هست و کاربردی ممنونم

  • profile avatar
    نویسنده : باران 08 , اکتبر , 19

    با سلام وتشکر بسیار از سایت بسیار عالیتون واینکه شما چقدر زحمت کشیدید ووقت گذاشتید تا بتونیم اشکالات رو برطرف کنیم وسطح اطلاعاتمون را بالا ببریم

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 30 , اکتبر , 19

      با سلام و عرض ادب ، ممنون از لطفتان موید باشید

  • profile avatar
    نویسنده : علی 24 , اکتبر , 17

    عالی بود سعی میکنم همه چیزا که گفتید رو در نسخه داروخانه به کار ببرم از شما بابت این مطالب مفید ممنونم من از فیس بوک شمارو پیدا کردم

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
سر نسخه,نسخه پزشک,نسخه خوانی,نسخه متخصص,نسخه پزشک عمومی,سربرگ نسخه,نسخه تامین اجتماعی,روش خواند دستخط دکتر

نسخه های پزشکی نمونه ۲


نمونه نسخه های پزشکی سری دوم با 200 نمونه نسخه پزشک دارای باز نویسی به همراه نکات کلیدی قابل دریافت بصورت ...

بیش از 34 خرید موفق
'chva ;hv hl,cd finhaj lpdx گزارش کار بهداشت محیط گزارش کارآموزی رشته بهداشت محیط دانلود گزارش کارورزی بهداشت محیط

گزارش کار بهداشت محیط شماره ۲


گزارش کار بهداشت محیط 2 این گزارش کار 62 صفحه ای در قالب ورد و به موضوعات زیر پرداخته که مربوط ...

بیش از 119 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.