نسخه خوانی

تعریف بی خوابی و بررسی برخی از دلایل بی خوابی

مشاهده : 1,054 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

تعریف بی خوابی

بی‌خوابی به معنای دشواری در به خواب رفتن و ادامه دادن به خواب است و به انواع بی‌ قراری‌ هایی اشاره دارد که فرد در مراحل مختلف چرخه خواب خود از آن رنج می‌برد. یک نشانه ساده برای تشخیص بی‌خوابی زمانی است که فرد از میزان خواب خود راضی نباشد.

افرادی مبتلا به بی‌خوابی علائم زیر را دارند:

  • کمبود انرژی،
  • خستگی در ساعات مختلف روز،
  • مشکل در تمرکز روی کارها،
  • اختلالات خلقی وحشتناک
  • سطح عملکرد پایین در محل کار

آیا تا به‌ حال از بی‌ خوابی رنج‌ برده‌ اید؟ به‌عبارت‌ دیگر آیا شما شب‌ ها به‌ سختی خواب می‌ روید و به خواب خود ادامه می‌ دهید؟ چه چیزی باعث آن می‌ شود؟ اغلب اوقات، بی‌ خوابی به دلایل متعددی مانند استراحت نکردن کافی، گرسنگی، آسیب‌ های روانی و غیره ایجاد می‌شود.مهم نیست دلیل آن چیست، میلیون‌ ها انسان از شیطانی به نام بی‌ خوابی رنج می‌ برند.  بیخوابی باعث می‌شود که شما نتوانید به‌اندازه کافی استراحت کنید، انرژی شما را کاهش داده باعث از بین رفتن بهره وری شما در روز بعد می‌شود.  ناگفته نماند که بیخوابی تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی شما دارد.

افراد مبتلا به بی‌ خوابی ممکن است پس از بیدار ماندن در طول شب، هر یک از این علائم را داشته باشند. بدن انسان به استراحت نیاز دارد تا بتواند به تجدید قوای ذهنی و جسمی بپردازد. عدم استراحت در هر یک از آن‌ها (ذهنی یا جسمی) باعث خستگی و بیماری‌ های روانی مختلف می‌شود. اگر چه افراد مبتلا به بیخوابی بسیار خسته هستند، اما به دلایل مختلفی نمی‌ توانند بخوابند.

وقتی مردم می‌ پرسند چرا درست نمی‌ خوابند، اغلب نمی‌ دانند که اگر چه دلایل کلاسیکی برای کم‌ خوابی وجود دارد، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که چندان رایج نیستند. این دلایل ممکن است دلیل شب‌ های به‌ظاهر بی‌پایان شما باشند که به تاریکی خیره شده‌ اید و آرزو می‌کنید که بتوانید بخوابید. ممکن است بدن شما در تلاش براب فهماندن چیزی به شما باشد که به درک کمی در مورد عملکرد بدن انسان کمک کند. با این درک، ممکن است بتوانید به خوابی که آرزویش را داشتید برسید.

تعریف بی خوابی بررسی برخی از دلایل بی خوابی تحقیق بی خوابی انشا در مورد بی خوابی تحقیق دانش آموزی بی خوابی همه علت های بی خوابی درمان بی خوابی

خستگی آدرنال

نحوه عملکرد بدن انسان کاملاً منطقی است. هنگامی‌ که در حالت استراحت هستید، بدن شما قادر به ذخیره انرژی است و این انرژی در هنگام انجام یک فعالیت مصرف می‌شود. اگر تا به‌ حال این جمله را شنیده باشید که «من این‌ قدر خیلی خسته هستم که نمی‌ توانم بخوابم» چیزی که احتمالا بیمار از آن رنج می‌ برد خستگی آدرنال است. اگر بتوانید بدن را مانند یک باتری قابل شارژ تصور کنید، در نهایت آن باتری تمام توان خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌توان آن را شارژ کرد. خوب این چیزی است که در طول خستگی آدرنال برای بدن اتفاق می‌افتد، انرژی‌ ای وجود ندارد.

بنابراین، وقتی فردی درگیر فعالیت‌ها می‌شود، حتی انرژی بیشتری تخلیه می‌شود و این مانند یک دایره باطل عمل می‌کند.کسانی که از این مشکل رنج می‌برند اغلب آنچه را که فکر می‌کنند برای تحریک انرژی مناسب است مصرف می‌کنند. مثلاً ممکن است قهوه بنوشند.این باور اشتباه است که قهوه به سطوح انرژی کمک می‌کند، زیرا اگرچه ممکن است به نظر برسد قهوه به افراد انرژی می‌ دهد، اما اینطور نیست. قهوه به‌ سادگی انرژی بیشتری را از بدن تخلیه می‌کند؛ زیرا شما بر این فرض کار می‌کنید که از قهوه‌ای که نوشیده‌اید چیزهای بیشتری دریافت می‌کنید.اما درواقع با نوشیدن قهوه، شما بیش از انرژی که دریافت می‌کنید مصرف می‌کنید.در این مورد، تنها راه خروج از این دور باطل، یادگیری آرامش است.

یوگا و تمرینات کششی پاسخ این سوال هستند؛ زیرا با کشش دادن عضلات، انرژی بیشتری در بدنتان دخیره می‌شود. افزودن مکمل منیزیم به برنامه غذایی‌ تان نیز به شما کمک می‌کند زیرا درحالی‌ که کلسیم ماهیچه‌ ها را منقبض می‌کند، منیزیم آن‌ها را منبسط می‌کند و شما را قادر می‌سازد آرام شوید و درنتیجه انرژی به دست آورید. هنگامی‌که سطح انرژی شما عادی شود، می‌توانید در طول روز فعال باشید و بتوانید در شب خواب خوبی داشته باشید. بنابراین، می‌توانید ببینید که بدن انسان متکی به تعادلی از سبک زندگی است که به استراحت کافی و خروجی کافی نیاز دارد. وقتی خروجی بیشتر باشد، نتیجه آن فرسودگی آدرنالین است.

عوارض جانبی داروها

اگر مدتی است که خواب مناسبی در شب نداشته‌ اید، ارزش دارد که عوارض جانبی هر دارویی که مصرف می‌ کنید را بررسی کنید.اغلب دارو ها عوارض جانبی متعددی را پنهان می‌کنند و یک عارضه جانبی رایج آن‌ها بی‌ خوابی است. داروها علاوه بر بر هم زدن خواب REM (خواب عمیقی است که بیشتر افراد هنگام خواب عادی تجربه می‌کنند)، می‌ توانند حاوی موادی مانند کافئین و سایر محرک‌ها نیز باشند که ممکن است مانع از خواب صحیح شما شوند. اگر احساس می‌کنید که این یک علت است، ناامید نشوید.

پزشک شما ممکن است بتواند زمان مصرف دارو های شما را تغییر دهد یا حتی دارو هایی معادل آن را بدون تقویت‌ کننده‌ های اضافه به شما بدهد تا شاهد بهبودی در خواب خود باشید.حتی اگر هیچ ارتباطی بین دارو های خود و کم‌ خوابی مشاهده نمی‌کنید، لازم است به پزشک اشاره‌ کنید زیرا او صلاحیت دادن داروهای جایگزین را دارد که ممکن است این عوارض جانبی را نداشته باشند.معمولاً متوجه می‌شوید که مسکن‌ ها می‌توانند حاوی کافئین باشند و اگر متوجه شوید که عادت به مصرف مسکن در شب دارید، ممکن است یک جایگزین برای شما تجویز شود.

یکی دیگر از راه‌ های مقابله با این موضوع انجام تمرینات یوگای ملایم در هنگام عصر برای تسکین درد است تا نیاز شما به مسکن هنگام خواب کمتر شود. اگرچه این برای همه افراد مصرف‌ کننده صدق نمی‌کند، اما مشخص‌شده است که استاتین‌ها خواب را مختل می‌کنند. این دارو های قلب حاوی هشدار هایی هستند و اگر بتوانید مشکلات خود را با تغییر داروها یا شیوه زندگی برطرف کنید، این به بازگشت الگوی خواب کمک می‌کند.

مهارکننده‌های انتخابی جذب سروتونین که برای درمان افراد مبتلا به افسردگی استفاده می‌شوند نیز می‌توانند کمبود خواب را بیشتر کنند.بنابراین توصیه می‌ شود زمان مصرف این داروها را چک کنید و آن را طوری تنظیم کنید که به‌ جای شب، صبح‌ها آن را مصرف کنید. اگر می‌خواهید خواب خوبی داشته باشید، توصیه می‌شود که به‌ طور منظم ورزش کنید.دارو های سرفه، حتی اگر این داروها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، به‌احتمال‌ زیاد دارای الکل هستند. ازآنجایی‌ که الکل بر الگوهای خواب REM شما تأثیر می‌گذارد، این می‌تواند توضیح دهد که چرا نمی‌توانید خواب بروید و به خواب خود ادامه دهید.

چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید

ممکن است فکر کنید که در انتخاب‌ های خود عاقلانه عمل می‌کنید. بااین‌حال، هرچند وقت یک‌ بار شام می‌ خورید؟غذای هضم نشده می‌ تواند باعث ایجاد انواع مشکلات از سوزش سر دل گرفته تا بیماری بازگشت اسید به مری شود و اگر عادت دارید در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا بخورید، وقت آن رسیده است که عادات خود را تغییر دهید.

غذای سنگین به‌ کل ممنوع است. بااین‌حال، اگر یک میان وعده سبک می‌خواهید، ممکن است سالم‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. یک میان وعده کوچک و محدود کراکر (که کربوهیدرات هستند) می‌ تواند هورمون احساس خوب سروتونین را تحریک کند که به خواب سالم کمک می‌ کند.همچنین ممکن است به‌ طور ناخواسته نوشیدنی‌ هایی بنوشید که محرک در آن‌ ها وجود دارد. به برچسب‌ های مواد غذایی خود نگاه کنید زیرا حتی نوشیدنی‌ های سبک کاکائویی نیز می‌ توانند حاوی کافئین زیادی باشند که به‌ عنوان جایگزینی عالی برای قبل از خواب در نظر گرفته نمی‌ شوند. نوشیدنی‌ های کنسرو شده بهترین انتخاب برای عصر نیستند و درست کردن چای بابونه می‌تواند به شما کمک کند تا به‌اندازه کافی آرامش داشته باشید و خوب بخوابید. غذاهای خاصی وجود دارند که افراد را بیدار نگه می‌ دارند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

به‌عنوان‌ مثال، تنقلاتی مانند سیب‌ زمینی سرخ‌ کرده و چیپس سیب‌ زمینی می‌ توانند چرخه خواب را تحریک کنند و باید از مصرف آن‌ ها در شب اجتناب شود.برای میان وعده در شب از سبزیجات خام پرهیز کنید زیرا می‌توانند سیستم گوارشی شما را خراب و خوابیدن را سخت کنند. غذای دیگری که باید از آن اجتناب کنید پپرونی، سوسیس یا حتی بیکن است. کاری که این غذا ها با بدن شما انجام می‌دهند، ترغیب ترشح نور اپی نفرین از مغز است. نوراپی نفرین به روشی مشابه آدرنالین عمل می‌ کند و وقتی می‌ خواهید بخوابید کار را سخت می‌ کند.

یکی از شگفت‌ انگیزترین چیز هایی که مردم در عصر می‌ خورند و کافئین زیادی دارد شکلات است و انواع تیره‌تر که همه ادعا می‌کنند سالم هستند، بدترین مقصر هستند زیرا برخی از آن‌ها ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارند. شما باید مقدار الکلی را که قبل از رفتن به رختخواب می‌ نوشید محدود کنید زیرا الکل حرکت REM چشم را سرکوب می‌کند و ممکن است در بی‌خوابی نقش داشته باشد.

کتاب پی دی اف انگلیسی شخص مبتلا به بیخوابی همراه به ترجمه فارسی

آنچه که در مورد دلایل بیخوابی در بالا آوردیم بخش کوچکی از کتاب شخص مبتلا به بیخوابی – بهترین خواب درمانی بود. برای تهیه این کتاب می توانید اینجا کلیک کنید و یا بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

کتاب شخص مبتلا به بی خوابی بهترین خواب درمانی,مقاله درمان بی خوابی,تحقیق در مورد بی خوابی,کتاب انگلیسی در مورد بی خوابی,مقاله در مورد بی خوابی,مقاله ترجمه شده در مورد خواب,تحقیق کلاسی در مورد بی خوابی

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم ، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
آکنه فرق آکنه با جوش عکس آکنه درمان سریع آکنه درمان آکنه آکنه کیستیک آکنه چیست و چگونه درمان میشود علت آکنه در بدن آکنه صورت پاورپوینت اکنه دانلود پاورپوینت رژیم درمانی در اکنه هاریسون

پاورپوینت آکنه


آنچه در پاورپوینت آکنه خواهید دید! مقدمه و تعریف انواع آکنه آزمایشگاه و بیوپسی سیر و پیش آگهی درمان و ...

بیش از 5 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.