نسخه خوانی

پوسچر چیست و انواع پوسچر نامناسب + پاورپوینت رایگان

مشاهده : 19,350 بار ۶ دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

پوسچر به صورت وضعیت استقرار اعضا و اندام های مختلف بدن در فضا تعریف می شود. برای اینکه فرد بتواند حالت خود را در طول زمان حفظ کند، عضلات او باید هر گونه نیروی خارجی وارده بر بدن و در برخی موارد کشش های درونی را خنثی کند.چنین فعالیت عضلانی تحت عنوان “فشار وضعیتی” شناخته می شود.تمام محققان در این نکته توافق دارند که بهترین پوسچر ، پوسچری است که در آن کمترین فشار وضعیتی بر بدن تحمیل می شود و این حالت زمانی محقق می شود که اندام ها و مفصل های بدن در میانه ی دامنه حرکتی خود قرار گیرند.

پوسچر نامناسب پوسچر چیست معنی پوسچر نمونه ارزیابی پوسچر به روش rula فرم ارزیابی پوسچر به روش owas ارزیابی ارگونومی به روش rosa فرم ارزیابی پوسچر به روش reba فرم ارزیابی پوسچر به روش qec تعریف پوسچر

پوسچر و نقش آن در سلامت و بهره وری

فشار وضعیتی که در بند نخست اشاره شد، اگر برای مدتی ادامه یابد (بیش از چند دقیقه) نتایج زیان باری بوجود خواهد آمد که از آنها بعنوان تنش وضعیتی یاد می شود.ماهیچه و دیگر بافت های نرم و حتی استخوان ها به عنوان یک بافت در برابر فشار های مکانیکی استاتیک و مداوم واکنش نشان می دهند.فعالیت های استاتیک جریان خون را محدود کرده و تعادل شیمیایی عضله را بر هم می زنند. و موجب می شود فضولات متابولیکی حاصل از فعالیت ماهیچه ای در ماهیچه تجمع یابد  و خستگی ماهیچه ای عارض شود.

در این هنگام شخص احساس ناراحتی می کند که در ابتدا خفیف و مبهم بوده و لی به تدریج تبدیل به دردی مزاحم می شود. سرانجام زمانی می رسد که شخص مجبور می شود با تغییر وضعیت بدنی خود از آن رهایی یابد. اگر محیط کار و برنامه کار به گونه ای باشد که امکان تغییر متناوب پوسچر های گوناگون برن را فراهم آورد شرایط مطلوب خواهد بود. زیرا روند فیزیولوژیک خستگی عضلانی ، به وسیله استراحت و یا تغییر روش کار به سرعت قابل برگشت است.

بهترین پوسچر ، پوسچری است که در آن کمترین فشار وضعیتی بر بدن تحمیل می شود

پیامدهای پوسچر نامناسب

عدم امکان تغییر پوسچر و کار کردن در حالتی ثابت و محدود پیامدهایی بدنبال دارد که می توان آنها را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم نمود.در کوتاه مدت ممکن است افزایش ناراحتی موجب حواس پرتی و عدم تمرکز شود و در نتیجه افزایش خطا،کاهش بازده کار و حتی وقوع حادثه را به دنبال داشته باشد.در این مرحله عوارض و ناراحتی هنوز قابل برگشتند. و یا با استراحت یا تغییر فعالیت از بین می روند.اگر تنش وضعیتی ادامه یابد درد بوجود می آید و احتمال اینکه درد عارض شده با استراحت از بین برود ضعیف است. در این حالت فرد با ناراحتی روبرو نیست بلکه با بیماری مواجه است.

posture,تعریف پوسچر,پوسچر نامطلبو,انواع پوسچر نامناسب پاورپوینت انواع پوسچر

انجام کار با پوسچر نامطلوب منجر به فشار وضعیتی، خستگی و درد می شود. به طوری که ممکن است فرد را مجبور سازد دست از کار کشیده و به استراحت بپردازد. نمونه های شاخص از چنین وضعیتی هنگامی ایجاد می شوند که برای مثال فرد مجبور است با گردن و کمری خمیده بر روی سطح کار که در ارتفاع پایین تری قرار گرفته کار کند. و یا برای انجام وظیفه و دسترسی به محل کار بازو و ساعد خود را بالا آورد و یا به صورت چمباتمه بر روی کار به فعالیت بپردازد. برخی از محققان عقیده دارند آنچه که در این حالت عامل کاهش دهنده ی عملکرد شغلی  و بهره وری می باشد دردی است که به علت پوسچر نامناسب در فرد عارض می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده می توان چنین برداشت کرد که در حالی که پوسچر مناسب عامل مهمی در احساس راحتی در هنگام کار به شمار می آید، پوسچر نامطلوب خطری برای سلامتی و ایمنی در محیط کار است.

پاورپوینت پوسچر های نامناسب

به عنوان مقدمه به تعریف پوسچر ، فشار وضعیتی و تنش وضعیتی پرداخته و اهمیت آن ذکر شد. در ادامه می توانید پاورپوینتی در ارتباط با ارگونومی و  پوسچرهای نامناسب دانلود نمایید که دارای اسلاید های تصویری می باشد. امید است این اشتراک از وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران برای شما مفید باشد.

فرمت : ppt حجم : 1 مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پیوستی در قالب زیپ فشرده و حاوی پاورپوینت با 80 اسلاید مصور می باشد.

در صورت رضایت از این پاورپوینت آنرا از طریق دکمه های بالا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

۶ دیدگاه ارزشمند


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

  • profile avatar
    نویسنده : محمدمسعودمند 03 , ژانویه , 24

    ازاطلاعات عالی شما درموردپوسچروآنتروپومتری،یکدنیاسپاسگزارم.ازخداوندبرایتان آرزوی موفقیت دارم.

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 13 , ژانویه , 24

      محمد عزیز درود ، موفق باشید

  • profile avatar
    نویسنده : علی 15 , مارس , 22

    آقا ما میخواستیم این پاورپوینت را از طریق دکمه های بالا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم اما دکمه های بالا رو پیدا نکردیم.

    چیکار کنیم؟!

  • profile avatar
    نویسنده : مهرداد اینانلو 18 , مارس , 21

    فایل های آموزشی بسیار عالی .سپاس گذارم

  • profile avatar
    نویسنده : محمدحسن نجاری 27 , اکتبر , 20

    سلام
    مطلب خوب و مفیدی بود
    سپاسگزارم

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 05 , نوامبر , 20

      سلام جناب نجاری زنده باشید

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
دانلود پاورپوینت انرژی بادی ppt

پاورپوینت انرژی بادی


پاورپوینت انرژی بادی فایل پاورپوینت مربوطه رو دانلود کنید که شامل ( 2 فایل ) مزایا و معایب انرژی بادی و ...

بیش از 42 خرید موفق
بیوتروریسم چیست bioterrorism عوامل بیولوژیک پاورپوینت بیوتروریسم ppt طبقه بندی انواع عوامل بیولوژیک بیوتروریسم

پاورپوینت بیوتروریسم ppt


پاورپوینت بیوتروریسم با 22 اسلاید فارسی قابل ویرایش می باشد که توسط وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران تنظیم شده ...

بیش از 71 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.