نسخه خوانی

آموزش های پیشگیری و مراقبت از آنفولانزای خوکی

مشاهده : 5,300 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

پیشگیری از آنفلوانزای خوکی

روشهای مراقبت و پیشگیری از آنفولانزای خوکی

بنام خدا و با سلام؛

با توجه به افزایش ابتلای هموطنان عزیز در برخی استانها از جمله استان کرمان و هرمزگان و بندرعباس و … و متاسفانه جان باختن تعدادی از هموطنان در اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی ، لازم دانستیم تا با اشتراک گذاری برخی فایل های آموزشی برای استفاده عموم و همچنین کارکنان مراقب سلامت و … قدمی در پیشگیری و اطلاع رسانی در ارتباط با آنفولانزای خوکی برداریم . که در ادامه همین مطلب می توانید مجموعه های آموزشی شامل پمفلت ، فایل پاورپوینت و … از سایت بهداشت محیط ایران در قالب یک بسته دانلود کنید .

آنفولانزای خوکی چیست ؟

آنفولانزای خوکی (Swine Flu) یک بیماری تنفسی خوکها است که توسط ویروس آنفولانزای نوع H1N1 لیجاد می شود . این نوع آنفولانزا معمولا در خوک بروز می کند. ویروس آنفولانزای خوکی حد بالایی از آلودگی و بیماری را سبب می شوند البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوک ها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد. ویروش آنفولانزای خوکی می تواند در سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات گردد اما بیشترین شیوع در فصل زمستان و بهار اتفاق  می افتد و می تواند طول سال ادامه داشته باشد .

آیا امکان دارد انسانها به آننفولانزای نوع خوکی مبتلا شوند ؟

معمولا ویروسهای آنفولانزای خوک انسانها را آلوده نمی کنند. با این وجود ، آلودگی انسانها به شکل پراکنده با آنفولانزای خوکی اتفاق می افتد . معمولا این آلودگی بیشتر در اشخاصی گزارش شده است که در تماس مستقیم با خوک ها قرار داشته اند . به علاوه استعداد ذاتی و قدرت سیستم ایمنی افراد نیز در ابتلا به بیماری و پراکنده شدن آن نقش دارد .

آنفولانزای خوکی چگونه منتشر می شود ؟

این ویروس دقیقا مشابه آنفولانزای معمولی سرایت می کند. انتقال انسان به انسان به صورت مستقیم و معمولا از طریق سرفه یا عطسه ، و یا دست دادن و روبوسی کردن شخص مبتلا اتفاق می افتد. شما ممکن است از طریق تماس با فردآلوده و یا لمس کردن سطوح و اشیایی که قبلا توسط افراد مبتلا لمس شده اند و سپس دست زدن به چشم و دهان و بینی خود به این بیماری مبتلا شوید . فرد آلوده ممکن است از یک روز قبل از شروع علایم تا یک هفته پس از ابتلا ویروس را در محیط پخش کند .

آنفولانزای خوکی چگونه منتشر می شود

علائم و نشانه های ابتلا به انفولانزای خوکی در انسانها چیست ؟

نشانه ها و علایم ابتلای انسان به آنفولانزای خوکی مانند آنفولانزای فصلی انسان است . بیماران معمولا دچار تب و لرز ، بی حالی ، سردرد و سرماخوردگی،گلودرد،کوفتگی،بی اشتهایی ، سرفه و درد مفاصل و عضلات می شوند . تعدادی از افراد آلوده نیز ممکن است دچار آبریزش بینی گردند . در مواردی نیز تهوع و استفراغ و اسهال دیده می شود .

آیا واکسنی برای آنفلوانزای خوکی موجود است ؟

در حال حاضر هیچ واکسنی که بتواند برای انسانها در مقابل آنفولانزای خوکی ایمنی ایجاد کند در دسترس نیست .

چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفولانزای خوکی محافظت کنم ؟

احتیاط های معمول را به کار بندید. آنفولانزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس مستقیم ، سرفه و عطسه منتقل می شود. دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویدد و هوشیاری در برابر آلودگی ، برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده شما به بیماری ضروری است . در صورتی که مشکوک هستید که خود شما به انفولانزا مبتلا شده اید از تماس مستقیم با سایرین پرهیز کرده و حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید اگر دستمال به همراه ندارید ، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند .

آیا انتقال ویروس انفولانزای خوکی به سادگی انحام می شود ؟

محققان هنوز اطلاعات کاملی از نحوه ی انتقال ویروس آنفولانزای خوکی به دست نیاورده اند . اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد با او دست ندهید و روبوسی نکنید . ویروس آنفولانزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شمارا آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس و … زده اید ، آن را به دهان و بینی و چشم های خود نزنید .

آیا آنفولانزای خوکی قابل درمان است ؟

بله ! داروهایی که درسال گذشته برای درمان انواع قوی آنفولانزا تولید شده اندف توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به انفولانزای خوکی دارند. در حقیقت شیوع جهانی بیماری هایی مانند آنفولانزای مرغی و سارس در سال های گذشته امادگی مراکز درمانی را برای مقابله با همه گیری های جدید افزایش داده است .

دستان خود را به طور مرتب یا اب و صابون بشویید، مخصوصا زمانی که عطسه یا سرفه می کنید و یا وقتی که از بیرون به خانه باز می گردید . ازدست زدن به اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند ،مخصوصا در اماکن عمومی بپرهیزید . از دست زدن به دهان ، بینی و چشمان خود بپرهیزید .

در ادامه ، فایل پیوستی رو شامل پمفلت و فایل های آموزشی رو دانلود و مطالعه نمایید و یا در در صورت دسترسی در معرض دید عموم قرار دهید .

فرمت : zip حجم : 3 مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل زیپ شده شامل 5 فایل و پمفلت آموزشی می باشد.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
مدیریت پسماند در بلایا

مدیریت پسماند در بلایا


پاورپوینت مدیریت پسماند در بلایا این پاورپوینت در 104 اسلاید فارسی و قابل ویرایش می باشد . شما می توانید فایل ...

بیش از 7 خرید موفق
پاورپوینت بیماری اسهال پاورپوینت بیماری کمبود ید پاورپوینت اسهال کودکان پاورپوینت انواع اسهال دانلود پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید در بدنppt

پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید


پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید پاورپوینت بیماری اسهال و بیماری کمبود ید در بدن مجموعه در 43 اسلاید می باشد ...

بیش از 6 خرید موفق
پاورپوینت بیماری ایدز برای آموزش بیماری AIDS و شناخت ویروس HIV برای روز جهانی ایدز ppt

پاورپوینت بیماری ایدز و ویروس HIV


  پاورپوینت بیماری ایدز شامل چه عناوینی است؟ عفونت HIV و ایدز نحوه انتقال ویروس نقس ایمنی انسان نحوه بیماری زایی ...

بیش از 77 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.