نسخه خوانی

عدد اکتان چیست؟ همراه فایل پاورپوینت آماده رایگان

مشاهده : 9,879 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

عدد اکتان

تعریف عدد اکتان

عدد اکتان مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت بنزین و یا دیگر سوخت ها در مقابل گرما ، فشار و شروع احتراق خود به خود(بدون جرقه)

عدد اکتان بنزین

عدد اکتان بنزین عبارت است ازدرصد ایزو اکتان در نرمال هپتان که دارای خاصیت ضد کوبشی برابر با بنزین مورد آزمایش در شرایط آزمون استاندارد باشد. به زبان ساده ترهرچه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرمامقاوم تر است.

عدد اکتان مشخص کننده چیست؟

عدد اکتان مشخص میکند که سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خودبه خودی را داراست.

این عدد از کجا بدست می آید؟

زمانی که نفت خام در پالایشگاهها تصفیه میشود،زنجیره های هیدروکربن با طول های متفاوت بدست می آید و این زنجیره های جدا از هم با ترکیب شدن با یکدیگر سوختهای متفاوتی چون ینزین،گازوئیل،نفت سفید و… را حاصل مینماید.

هپتان دارای خاصیت متراکم شدن بسیار ضعیفی است و در مقابل اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار بالایی دارد.پس اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان یا همان ایزو اکتان باشد،بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر خود سوزی محسوب میشود.

در جریان جنگ جهانی اول توماس میجلی کشف نمود که با افزودن (تترا اتیل سرب) که یک اورگانو متالیک محسوب میشود به مخلوط بنزین ،نسبت اکتان آن را تا حد بسیاری افزایش خواهد یافت و میتوان بنزینی با فراوری ارزان قیمت (شبکه هیدروکربنهای با فراوری ساده تر) را ،با افزودن این ماده ، به بنزینی با اکتان بالا تبدیل نمود. از طرف دیگر این ماده باعث روانکاری سوپاپها نیز میشد، استفاده از این ماده در بنزین تا سالیان دراز ادامه یافت،تا اینکه متوجه شدند سرب ضررهای زیست محیطی بسیاری پدید می آورد و باید از بنزین حذف گردد،بنابراین حذف سرب به تدریج در کشورهای پیشرفته با جایگزین نمودن ماده ای به نام MTBE که مخفف methyl teriary-butyl ether است ،به جای تترا اتیل سرب آغاز شد.

عدد اکتان را به چند روش می توان بدست آورد؟

  1. روش تحقیقی
  2. روش موتوری

تفاوت این دو روش در شرایط و پارامتر های آزمایش بر روی بنزین مورد نظر می باشد ، در جدول زیر برخی پارامتر های در نظر گرفته شده برای هر یک از این دو روش آزمایش را می بینید.

نحوه محاسبه عدد اکتان

عوامل موثر بر بالا و پایین رفتن اکتان بنزین:

  • تاثیر دما
  • ارتفاع از سطح دریا
  • میزان رطوبت
  • تنظیم دلکو
  1. ارتفاع از سطح دریا: هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی شده که مثل این است که عدد اکتان بنزین بالاتر است.
  2. میزان رطوبت و دمای هوا : هرچقدر میزان رطوبت هوا اضافه شود عدد اکتان MON زیادتر می‌شود. همچنین هر چقدر که دمای هوا کاهش پیدا کند دوباره شاهد افزایش عدد اکتان هستیم.
  3. از دیگر موارد موثر در عدد اکتان می‌توان به مواردی چون نسبت تراکم موتور میزان کارکرد موتور، دمای موتور، نسبت بنزین و هوا در خودروهای بدون ECU که قابلیت تنظیم اتوماتیک نسبت استوکیومتری را ندارند و مواردی از این دست، اشاره نمود. البته خودروهای مجهز به ECU چون می‌توانند نسبت هوا و سوخت را اندازه بگیرند و سوخت متناسب با دور موتور دمای هوا غلظت اکسیژن را وارد موتور کنند کمتر دچار عامل سوم می‌شوند که از آن به عنوان نسبت استوکیومتری نیز نام میبرند.

چند نکته مهم:

در خودروهای با تکنولوژی جدید هیچ گاه باک خودرو را تا انتها پر نکنید چرا که تا آخر پر شدن باک باعث آسیب رسیدن به خودرو می شود.

از خالی شدن باک تا انتها خودداری کنید جرا که این کار هم باعث ورود آشغال های کف باک به درون سیستم سوخت رسانی شده و در برخی خودرو ها باعث گرم شدن بیش از حد پمپ بنزین میشود.

سعی کنید بیشتر از پمپ بنزین های دولتی و داخل شهر استفاده نمایید.

منبع : سایت تخصصی بهداشت محیط ایران – www.iehe.ir

تمام مطالب درج شده در بالا به شکل منظم و تایپ شده در تعداد 12 اسلاید ، به رایگان قابلل دانلود می باشد.

قبل از خرید بخاطر داشته باشید


کپی رایت مطلب و فایل برای سایت مهندسی بهداشت محیط ایران محفوظ می باشد.

مشخصات این مجموعه


فرمت فایل :

حجم فایل :

پرداخت در محیطی کاملا امن

دانلود بلافاصله پس از پرداخت

قیمت:

رایگان

جهت دانلود کلیک کنید

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت انرژی بادی

پاورپوینت انرژی بادی


پاورپوینت انرژی بادی فایل پاورپوینت مربوطه رو دانلود کنید که شامل ( 2 فایل ) مزایا و معایب انرژی بادی و ...

بیش از 42 خرید موفق
پاورپوینت انرژی خورشیدی قالب پاورپوینت انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی باد پاورپوینت سیستم های غیرفعال خورشیدی پروژه انرژی خورشیدی دانلود انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی های نو پایان نامه انرژی خورشیدی Powerpoint نیروگاه خورشیدی Page navigation

پاورپوینت انرژی خورشیدی


پاورپوینت انرژی خورشیدی کلمات کلیدی : پاورپوینت آماده انرژی خورشیدی قالب پاورپوینت انرژی خورشیدی دانلود رایگان پاورپوینت انرژی باد پاورپوینت سیستم ...

بیش از 69 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.

رایگان

جهت دانلود کلیک کنید