نسخه خوانی

کلیات خطرات بهداشتی زباله ها

مشاهده : 12,835 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

خطرات بهداشتی زباله ها

کلیاتی در ارتباط با خطرات بهداشتی زباله

افزایش سریع جمعیت ،توسعه صنایع و پیشرفت تکنولوژی و تمایل بشر به افزایش مواد مصرفی و در نتیجه ازدیاد مواد زائداز بحران های عظیم کنونی جوامع بشری است.

عدم کنترل این زائدات ،چه زائدات شهری و روستائی ،اعم از مواد زائد انسانی ،حیوانی و گیاهی به دلیل وجود انواع مختلف پس مانده های غذایی با رطوبت و حرارت متناسب و پناهگاه هایی که همواره در توده زباله وجود دارد از عوامل اصلی و مولد بسیاری از بیماری های انسان و حیوانات است .

انتشار زباله های بیمارستانی ، پراکندگی زباله های خانگی و صنعتی در محیط و تداوم فصول گرم سال و طولانی شدن زمان برداشت زباله ها از معابر و اماکن عمومی از جمله عواملی هستند که محیط مناسبی را برای تکثیر و رشد سریع بسیاری از باکتری ها ، انگل ها ، جوندگان ، حشرات و … فراهم می آورند .

عدم کنترل زباله های شهری و دفع غیر بهداشتی علاوه بر ایجاد بیماری ، تعفن و زشتی مناظر ، در حد بسیار وسیعی موجب آلودگی آب،خاک و هوا می شود.براساس مطالعات انجام شده کنترل مگس تا حدود ۹۰ درصد و موش تا حدود ۶۵ درصدبه عدم جمع آوری صحیح زباله و دفع فاضلاب نسبت داده می شود.

طبق گزارش محافل بهداشتی ، بیش از ۱۱۸ نوع از عوامل بیماری های ویروسی، انگلی و میکروبی که در انسان شناخته شده است ، به حیوانات از جمله سگ نسبت داده می شود.

طبقه بندی مواد زائد جامد به طور عام

  1. پس مانده
  2. آشغال
  3. خاکستر
  4. لاشه حیوانات
  5. خاکروبه های خیابانی
  6. مواد زائد صنعتی
  7. زائدات کشاورزی و باقیمانده های گیاهی
  8. فضولات حیوانی و انسانی
  9. ماشین آلات اسقاطی

توضیحات 

پس مانده

  • از تهیه،پخت و پز و مصرف مواد غذایی بدست می آید .
  • بعلت تجزیه و گندیدگی سریع موجب ایجاد بوی نامطبوع شده و محل مناسب جهت رشد و نمو مگس و سایر حشرات می باشند.
  • از نظر اقتصادی مهمترین قسمت زباله است چرا که میتوان از آن کود کمپوست و مواد با ارزش دیگر تهیه کرد.

آشغال

تمام مواد فساد ناپذیر زباله به جز خاکستر را شامل می شود. ( کاغذ، جعبه مقوایی ،چوب و پلاستیک و … ) اغلب در نتیجه وزش باد به اطراف پراکنده شده و همجنین ممکن است در اثر احتراق ناقص موجب آلودگی هوا شوند.

خاکستر

ترکیبی از باقیمانده ذغال،چوب و دیگر مواد سوختنی است .گفته میشود خاکستر هیچ گونه مزاحمت بهداشتی نداشته و تنها از لحاظ فیزیکی مورد بحث می باشد.

لاشه حیوانات

منبع اصلی مگس است.

خاکروبه های خیابانی

شامل برگ درختان،خاک و خاشاک ساختمانی،مواد دور ریز و وسایل نقلیه و دیگر کثافات حیوانی و انسانی است.از خطرات آنها می توان انتشار گرد و غبار که موجب آلودگی هوا شود. پراکندگی و انتقال انها به جویبارها باعث آلودگی آبهای سطحی می شود.از این دسته زباله ها میتوان جهت پرکردن اراضی پست و ایجاد خشکی در کنار سواحل و بندرهایی که محدودیت زمین مطرح است استفاده کرد.

مواد زائد صنعتی

در صنایع مختلف متفاوت است و شامل پسمانده های مواد تولیدی،وسائل زائد و بسیاری از زائدات تجاری است.فلزات و مواد سوختی استخراج شده از زمین پس از مصرف در صنایع و دورانداخته شدن از بین نمیروند و میتوانند آثار زیانباری را بوجود اورند.مانند جیوه در پیکر ماهی های موجود در اقیانوس ها و سرب در هوای شهرها و نشت نفت از سواحل به آب دریاها.

این مطلب را نیز حتما بخوانید : اثرات بهداشتی و زیست محیطی لاستیک های فرسوده

مواد زائد کشاورزی

شامل باقی مانده های انسانی و حیوانی است. باعث ایجاد بوی تعفن و تجمع مگس می شوند. که میتوان با کاربرد صحیح اینگونه مواد و فضولات در فرایند کمپوست موجبات تسریع تجزیه و جلوگیری از این مشکلات را فراهم اورد.

فضولات حیوانی

مشکلات بهداشتی عدیده ای از جمله انتشار آلودگی ها را بر جای خواهد گذاشت.میتوان به روش های صحیح برای کودسازی استفاده کرد و تهیه نادرست کود صرف نظر از انتشار آلودگی هیچ گونه نتیجه اقتصادی نخواهد داشت .

فضولات انسانی

شامل پسماندهی روده ای اعم از جامد یا مایع که عدم کنترل آن موجب خسارات جبران ناپذیری همچون ازدیاد بیماری هایی مثل وبا، حصبه،انواع اسهال،بیماری کرم قلابدار ،آسکاریس و … میشود.

ماشین آلات اسقاطی

دفن اینگونه فلزات مخصوصا در زمین هایی با سطح بالای آب طی سالیان دراز موجب آلودگی منابع آب و خاک می شود.در مناطق بارانی باعث جمع شدن آب در خلل و فرج و داخل انها شده و محیط مساعدی جهت تولید مثل پشه آنوفل و دیگر حشرات به وجود می آید.

خطرات بهداشتی سوزاندن زباله

خطرات بهداشتی و بیماری های ناشی از عدم کنترل زباله

  • بیماری های دام
  • سیاه زخم
  • بروسلوز
  • کیست هیداتیک
  • بیماری هایی که از موش و سایر جوندگان انتقال می یابند.
  • لیشمانیوز جلدی (سالک)
  • لیشمانیوز احشایی (کالا-آزار)
  • بیماری های منتقله از مگس
  • آلودگی آب و هوا و خاک
  • بیماری های ناشی از جداسازی غیربهداشتی و استفاده مجدد آنها

برای مشاهده توضیحات کامل شامل :

توضیحات کامل موارد ذکر شده در بالا ، انواع بیماری های دامی مرتبط با زباله ، انواع خطرات زباله  برای هوا ، خاک ، آب های سطحی و زیر زمینی، رشد و تکثیر جوندگان همراه با سیکل زندگی ، روش های مبارزه ، بیماری های ناشی از جداسازی غیربهداشتی مواد و استفاده مجدد آنها ، روشهای مبارزه با حشرات به عنوان ناقلان و عوامل بیماری زا و غیره در قالب فایل پاورپوینت آماده ، کافیست فایل مربوطه را خریداری و دریافت نمایید.

روش دریافت پاورپوینت خطرات بهداشتی زباله ها :

پس از پرداخت آنلاین در محیطی امن ، لینک دانلود پاورپوینت خطرات بهداشتی زباله ها برای شما فعال و قابل دریافت می باشد. ضمنا در هر زمانی با مراجعه به پنل کاربری خود در سایت نیز می توانید به جزوه مورد نظر دسترسی داشته باشید. فقط کافیست ایمیل خود را صحیح وارد کنید تا بصورت اتوماتیک پس از خرید در سایت عضو شوید. ضمنا در صورت برخورد با هرگونه مشکل در دریافت این جزوه نیز می توانید با ما تماس بگیرید. اگر امکان پرداخت آنلاین ندارید کافیست در واتساپ به شماره ۰۹۲۱۱۰۵۴۲۴۵  پیغام دهید.تا شماره کارت حضورتون اعلام شود. یا می توانید از بخش راهنمای خرید سایت شماره کارت ما را برداشته و نسبت به پرداخت اقدام و سپس اطلاع دهید.

ویژگی های فایل ضمیمه : استفاده از پس زمینه مرتبط ، استفاده از فونت ها و نوشتار استاندارد ، تایپ شده از کتاب دکتر عمرانی ، دارای تصاویر مرتبط با هر موضوع

قابل ارائه در قالب پروژه کلاسی زیرا به طور منظم تایپ شده و اسلایدها به طور مناسب مرتب شده اند .

تعداد صفحات : 45 اسلاید .

قبل از خرید بخاطر داشته باشید


پس از پرداخت انلاین در محیطی امن و توسط کلیه کارتهای بانکی ، لینک دانلود بلافاصله پس از خرید برای شما فعال خواهد شد .

پشتیبانی 24 ساعته ، حتی روزهای تعطیل : info[at]iehe.ir

ما تا دریافت کامل فایل خریداری شده ، پشتیبان و همراه شما خواهیم بود . قدردان اعتماد شما خواهیم بود .

مشخصات این مجموعه


فرمت فایل : Ppt پاورپوینت

حجم فایل : 13 مگابایت

پرداخت در محیطی کاملا امن

دانلود بلافاصله پس از پرداخت

قیمت: 57,000 تومان

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.

57,000 تومان