نسخه خوانی

روش های مبارزه با مارمولک خانگی

مشاهده : 80,936 بار ۲۶ دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

مارمولک خانگی را بیشتر بشناسیم

مارمولک خانگی شاید در اکثر نقاط کشور اهمیتی نداشته باشه اما هستند نقاطی که از اهالی آن از وجود این حیوانات رنج می برند ….در فلات ایران تعداد زیادی مارمولک خانگی پراکنده شده است. این مارمولک ها را تحت عنوان جکو میشناسند. برخی از آنها در نواحی محدودی زیست میکنند و برخی دیگر در تمام خانه های ایران. مارمولک های خانگی یا جکو ها سمی نمیباشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره مبارزه با مارمولک می توانید کتابچه انتهای نوشته را دریافت کنید.

تنوع زیستی مارمولک ها

در فلات ایران تنوع زیستی سوسماران یا مارمولک ها زیاد میباشد. تعدادی از گونه های مارمولک در خانه ای مسکونی زندگی میکنند. اما در مناطق مختلف نوع آنها یا بهتر گونه آنها متفاوت میباشد. مارمولک های خانگی که در خانه های روستایی و یا شهری زندگی میکنند تحت عنوان جکو شناخته میشوند. جکو ها بدنی لطیف و ظریف دارند که پوشیده از پولک های ریز است. رنگ این موجودات در حالت عادی تقریبا روشن میباشد. بررسی حاضر نتیجه فعالیت های تحقیقاتی مرکز تحقیقات FTEHCR در فلات ایران میباشد .

مارمولک های خانگی

دست کم تعداد ۶ گونه مارمولک خانگی وجود دارد که به شرح مختصری از آنها میپردازیم.

انواع مارمولک خانگی

Cyrtopodion scabrum  این گونه معمولی ترین گونه مارمولک های خانگی میباشد و تقریبا در تمام خانه های ایران یافت میشود. زادآوری این گونه در طول سال بسیار زیاد میباشد، اما هر دفعه یک یا دو تخم میگذارند. دارای خال های دی پشت و انگشتانش ساده میباشد

Cyrtopodion heterocercum این گونه در مناطق محدودی پراکنده شده است اما میتوان تعداد فرامانی از آن را رد خانه های مسکونی نورآباد لرستان مشاده نمود. این گونه دارای خط های عرضی در پست است. انگشتان نیز ساده میباشد.

Hemidactylus flaviviridis  این گونه از گونه قبلی بزرگتر میباشد و در خانه های مسکونی استان های جنوبی ایران زیست میکنند. انگشتان این گونه به دو نیم تقسیم شده است. بدن این گونه خال های منظم و یا غیر منظم دارد.

Hemidactylus persicus این گونه نیز همانند گونه قبلی در استان های جنوبی ایران پراکنده شده است. انگشتان این گونه به دو قسمت تقسیم شده است. بدن این گونه یکدست میباشد و خالی روی بدنش مشاهده نمیشود.

Asaccus elisaeاین گونه با داشتن انگشتانی مثلثی شکل کاملا قابل شناسایی هستند. اندازه بدنشان کوچک میباشد شبیه گونه اول. این گونه خال هایی در پشت دارد. گونه مذکور در نقاط محدودی در زاگرس پراکنده شده است و در خانه های مسکونی سرپل ذهاب (کرمانشاه) و معمولان )لرستان) دیده شده است.

Asaccus kurdistanensis این گونه جدیدا کشف شده و در استان کردستان پراکنده شده است. اما مطالعات جدید توسط نویسنده نشان داد که این گونه در استان کرمانشاه نیز پراکنده شده است. این گونه در برخی روستا های این استان ها از جمله روستای پالنگان کرمانشاه پراکنده شده اند.

Asaccus griseonotus این گونه نیز دارای انگشتانی مثلثی شکل است. گونه مذکور در خانه های مسکونی در خرم آباد لرستان و گنجدره دلفان )لرستان) پراکنده شده است. بدنشان دارای خال های حلقوی و یا عرضی به صورت منظم و یا غیر منظم است.

بزرگترین اندازه از گونه های بالا را Hemidactylus flaviviridisحدود ۸ سانتیمتر، (بدون دم) دارد و کوچکترین اندازه بدن را  Asaccus elisae و Cyrtopodion scabrum حدود ۳ سانتیمتر، (بدون دم) دارند

هیچ کدام از این مارمولک ها سمی نمی باشند

کنترل اقدامات محیطی شامل :

هر چند مارمولک ها سمی نیستند اما میتوانند باعث برخی آزار و اذیت و حتی مشکلات روانی در برخی افراد شوند و به گونه ای در زندگی عادی افراد تداخل ایجاد کنند و حتی باعث ترس و اضطراب شوند. اما حقیقتا در بسیاری از نقاط کشور که این حیوانات بصورت همزیست درآمده اند و به نوعی محل زندگی آنها شناخته می شود دور کردن آنها کاری مشکل است اما می توان با برخی روش ها از وجود آنها در اطرافمان کاست. شایان ذکر می باشد کهما به هیچ عنوان تشویق به کشتن و یا از بین بردن آنها نمیکنیم. لذا اکیدا توصیه میکنیم از به کاربردن روش های شیمیایی و سایر روش ها جهت از بین بردن انها خودداری کنید. و سعی کنید تا حد امکان از روش هایی مثل بهسازی محیط که ذیلا به برخی از آنها اشاره می شود استفاده نمایید.

  • نصب توری برروی پنجره ها جهت جلوگیری از ورود از این راه
  • مبارزه با حشرات خصوصاً پشه ها که مارمولک ها عمدتاً از آنها تغذیه می نمایند در صورت عدم دسترسی به آنها به دلیل کمبود مواد غذائی محیط را ترک خواهند کرد.
  • گرفتن درز و شکاف ها جهت جلوگیری از ورود آنها به منازل و پاکسازی مداوم منزل بخصوص مناطقی که لوازم راکد در آن قرار دارند.
  • استفاده از حشره کشها
  • استفاده از طعمه های حاوی حشره کشها و یک ماده پروتئین دار
  • استفاده ازچسب های نواری
  • استفاده ازچسب هایی که برای گرفتن موشها بکار میرود
  • استفاده از دستگاه های الکتروسونیک (فراصوت ) برای دور کردن آنها از محل زندگی که یکی از روشهای به روز و نوین می باشد.

دریافت کتابچه راهنمای کنترل خانگی مارمولک ها

برای اطلاع از روش های خانگی و موثر برای کنترل مارمولک خانگی ، اینکه چگونه از ورود این مارمولک ها جلوگیری کنید، آنها را دور کنید یا آنها را بدون دردسر بگیرید و حتی از بین ببرید. کافیست کتابچه راهنمای ما را که شامل موارد زیر می باشد خرید کنید.

  • شامل ۱۹ روش خانگی ایده آل و قابل اجرا برای کشتن ، گرفتن ، دور کردن و جلوگیری از ورود به منزل
  • کتابچه آموزشی شامل ۲۱ صفحه فارسی همراه با تصاویر می باشد.
  • شما هیچ ماده شیمیایی را استفاده نخواهید کرد دلیل بر اینکه علاوه بر خطرناک بودن سموم ، راهکار مناسبی نیست.
  • شما علاوه بر کتابچه، آموزش را در قالب فایل ویدئویی می ببینید و گوش میدهید.
  • شما این روش ها را براحتی در منزلتان انجام خواهید داد.
  • کلیه روش ها پس از تحقیق و بررسی در منابع مختلف بدست آمده اند و جز روش هایی که در این کتابچه ذکر شده تقریبا می توان گفت در جای دیگر روش دیگری نخواهید یافت.

به رایگان این کتابچه را دانلود کنید.

قبل از خرید بخاطر داشته باشید


رایگان شد و رایگان خواهد ماند.

مشخصات این مجموعه


فرمت فایل : PDF و ویدئو

حجم فایل : 30 مگابایت

پرداخت در محیطی کاملا امن

دانلود بلافاصله پس از پرداخت

قیمت: رایگان

دانلود رایگان
profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

۲۶ دیدگاه ارزشمند


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

  • profile avatar
    نویسنده : ارزو رحیمی 15 , اکتبر , 20

    مارمولک از راه فاضلاب هم میاد اخه سم فروش رفتم گفت از فاضلاب میاد؟

  • profile avatar
    نویسنده : رها 04 , نوامبر , 19

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم توی توالت پشت روشویی هر چند وقت فضله های مشکی و رشته مانند مشاهده کردم نمیدونم مال چه جانوری هست خیلی احساس ترس میکنم شما اطلاعی،دارید؟

  • profile avatar
    نویسنده : اصغر محمدی 31 , می , 19

    کی گفته ضرر بهداشتی نداره مارمولک یکیش داخل آب و غذات بیوفته درجا می میری
    سمی که مارمولک داره هیچ موجودی نداره واقعا مراقب باشید

  • profile avatar
    نویسنده : pakroyall 21 , دسامبر , 18

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  • profile avatar
    نویسنده : Shima 22 , جولای , 18

    سلام . و حسته نباشید .
    در باع ما مارمولک زیاد است . من چه طور می تونم . این ترس از مارمولک را از خودم دور کنم . ممنونم و از هنکبوت هم می ترسم یا از سوسک

  • profile avatar
    نویسنده : سنا 09 , ژوئن , 18

    وای تو خونه ماهم مارمولک هست من خیلی خیلی میترسم چیکارکنم توروخدا راهی بگید

  • profile avatar
    نویسنده : خزایی 27 , می , 18

    سلام
    خونه قبلی ما قدیمی ساز بوده و به شدت مارمولک داشت دقیقا از ترس وحشتی که از مارمولک داشتم خونه بعد ۶ماه عوض کردم خونه جدید نوساز و از اول سم پاشی و همه پنجره ها توری و درزها بستم اما امروز بعد ۱هفته یه مامولک تقریبیا۴سانتی تو خونه جدید دیدم!!!! امکان داره تو وسایلم مارمولک اوردم یا تخم مارمولک بوده و الان سروکلش پیداش شده
    در کل امکان داره که خونه قبل مارمولک تخم گذاشته تو وسایلم و مثلا داخل مبل و الان اورده باشم و سر از تخم دراورده؟؟!!! مارمولک تو چه جور جاهای تخم میذاره تعدادش چندتا میتونه باش
    تورو خدا جواب بدین بنده باردار هستم واقعا از مارمولک وحشت دارم

  • profile avatar
    نویسنده : لاله 28 , اکتبر , 17

    ما تازگی نقل مکان کردیم به یه خونه دیگه،با اینکه نوساز هست هم مارمولک داره هم هزارپا هم سوسک ریزا ??، منم بشدت میترسم ،شما که میگین مارمولک ضرری نداره یعنی آلودگی که ایجاد میکنه هم خطرناک نیست؟ همه جای کمد و اتاق و دیوار فضله مارمولکه ،یعنی بی ضرره؟ یه بچه کوچولو دارم ،اگه دست بزنه به فضله مارمولک چی؟ توروخدا زوتر جواب بدین منتظر جوابم

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 30 , اکتبر , 17

      درود بر شما؛
      بحث هزار پا و سوسک با مارمولک از هم جداست.
      در مرحله اول باید محیط خونتون رو جهت کاهش حشرات بخصوص سوسک بهسازی بفرمائید. اما در مورد مارمولک مسلما فضله مارمولک میتونه محیط رو آلوده کنه اما منظور از اینه مارمولک بیخطره اینه که به احتمال خیلی زیاد خودش بیماری ایجاد نمیکنه و گزشی نداره. اما خب از نظر روانی و مسائلی از این قبیل میتونه مشکل ساز بشه.
      ضمن اینکه مارمولک رو نیز کافیه با بهسازی محیط خونتون، گرفتن درزو شکاف ها، از بین بردن مکانهای مرطوب و تاریک و دست نخورده و از این قبیل دور کنید.
      موفق باشید

  • profile avatar
    نویسنده : فریبا 17 , اکتبر , 17

    من از مارمولک خیلی میترسم باردار هم هستم یکی تو توالت مون بود دیشب همسرم دمشو زد گفت میمیره واقعا میمیره یه نفر میگف دوباره دم در میاره نمییره تو رو خدا بگید چی میشه

  • profile avatar
    نویسنده : پاشا 07 , اکتبر , 17

    بسیار ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون.من خودم خیلی زیاد از مارمولک میترسم.بنظرم همون چسب موش بهترین گزینه باشه براش

  • profile avatar
    نویسنده : ضد مارمولک 21 , آگوست , 17

    چکار کنیم با این جکوهای مزاحم ، ادم دلشم نمیاد بکشتشون.

  • profile avatar
    نویسنده : مارمولک خیلی باحاله عشقه عشق 19 , آگوست , 17

    مارمولک بهترین نوع جانور خانگیه ازسگ وگربه خیلی بهترو تمیزتره

  • profile avatar
    نویسنده : اسکیت 18 , آگوست , 17

    خسته نباشید مرسی به خاطر این
    وبسایت زیبا

  • profile avatar
    نویسنده : سوری 17 , آگوست , 17

    چی چیو هی فایده دان فایده دارن..یدونش الان اومده تو اتاقم دارممیمیرم….من فوبی مارمولک دارم….جوری ک اگه ببینم تا مدتها شبا جییییغ میزنم و خوا ب نمیررم… الانم خودم تنهام تا صب سکته میکنم….برا شادی روحم فاتحه بخووونید

  • profile avatar
    نویسنده : سما 14 , آگوست , 17

    خونه ما هم مارمولک خانگی هست اما نه زیاد. ما که دیگه عادت کردیم

  • profile avatar
    نویسنده : علی 13 , آگوست , 17

    با سلام
    دیشب یک مارمولک بسیار کوچک در خانه ی ما آمد و ما از دیشب ساعت ۳ تا اکنون ب دنبال ان هستیم
    هیچ جا نیست شما فکر میکنید کجا باشد؟

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 14 , آگوست , 17

      درود بر شما؛

      راه ورود مارمولک ها معمولا در و پنجره ها، سوراخ توری ها،درز و شکاف دیوار ها، سوراخ های کنار لوله ها و … است. جاهایی که مارمولک ها دوست دارند جاهای گرم،تاریک و دست نخورده، مرطوب و غیره است.
      این حیوانات هیچ آسیبی به انسان وارد نمی کنند.احتمالا مارمولک در پشت کابینتی،قاب عکس،پشت مبلمان یا کمد و جاهای مشابه که تاریک و دست نخورده است قایم شده باشه. البته ممکن هم است که از خانه شما خارج شده باشه.
      نگران این مارمولک خانگی نباشید هیچ ضرر و آسیبی برای شما نداره و خونه شمارو ترک میکنه اما در هر حال با یک خونه تکون میتونید از این قضیه مطمئن بشید.

  • profile avatar
    نویسنده : مردانه 10 , جولای , 17

    وای خیلی خوبه ساییتون

  • profile avatar
    نویسنده : امیر 27 , آگوست , 16

    مارمولک ها برای محیط ما سودمند هستند جون از مکس پشه و سوسری ها و سوسک ها تغذیه میکنند لطفا از بین نبریدشون
    و این فرهنگ رو جا بندازید

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 13 , ژوئن , 17

      بله حق با شماست . مارمولک ها بیشتر از حشرات تغذیه می کنند و میتوانند برای ما سودمند باشند. اما خب برخی افراد از حضور چنین حیواناتی در منزل خود مضطرب هستند که میتوانند از بهسازی محیط جهت کنترل آنها استفاده نمایند.

  • profile avatar
    نویسنده : mahnaz 28 , جولای , 15

    باسلام میشه یه سم قوی معرفی کنید برای مبارزه با مارمولک خانکی

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 13 , ژوئن , 17

      با سلام ؛ متاسفانه ما به دلایل مختلف امکان معرفی سم خاصی را برای مخاطبان نداریم.

  • profile avatar
    نویسنده : رها 21 , جولای , 15

    لطفا بگید برای ازبین بردن مارمولک خانگی ازچه سمی استفاده کنم

  • profile avatar
    نویسنده : سهراب 03 , آگوست , 14

    منو باش فکر میکردم روش جدیدی را میخواین پیشنهاد بدین این روشهارو که همه میدونن آقا جون

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 13 , ژوئن , 17

      روش های ارائه شده روش های کلی هستند. متاسفانه ما برای از بین بردن حیوانات بخصوص مارمولک ها که احتمالا مشکلات بهداشتی ایجاد نمیکنند نمی توانیم سمی معرفی کنیم. عدم اطلاع از نحوه استفاده ، نگهداری و برخورد با سموم میتواند جان شما و اطرافیانتان را به خطر بندازد . لذا در این مورد می توانید از افراد متخصص در این زمینه در شهرهای خود پرسجو و اطلاعات کافی را کسب نمایید.
      و در استفاده از انواع سموم دقت کافی داشته باشید.
      از نظر ما بهسازی محیط خیلی میتونه در کنترل نقش داشته باشه.
      موید باشید

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
آکنه فرق آکنه با جوش عکس آکنه درمان سریع آکنه درمان آکنه آکنه کیستیک آکنه چیست و چگونه درمان میشود علت آکنه در بدن آکنه صورت پاورپوینت اکنه دانلود پاورپوینت رژیم درمانی در اکنه هاریسون

پاورپوینت آکنه


آنچه در پاورپوینت آکنه خواهید دید! مقدمه و تعریف انواع آکنه آزمایشگاه و بیوپسی سیر و پیش آگهی درمان و ...

بیش از 5 خرید موفق
کاراموزی بهداشت محیط نحوه نوشتن گزارش کار بهداشت محیط نمونه گزارش کارآموزی بهداشت عمومی سایت بهداشت محیط ایران

دانلود گزارش کارآموزی بهداشت محیط


دانلود گزارش کارآموزی بهداشت محیط در این بسته گزارش کارآموزی تعداد 11 نمونه گزارش کارآموزی بهداشت محیط (گزارش کار در عرصه) ...

بیش از 242 خرید موفق
فلج کودکان پاورپوینت بیماری فلج اطفال پولیومیلیت پاورپوینت پولیومیلیت ppt

پاورپوینت بیماری فلج اطفال


بیماری فلج کودکان پولیومیلیت، یکی از بیماری های عفونی مسری است که به وسیله ویروس های تایپ ۱، ۲ یا ۳ ...

بیش از 24 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.

رایگان
دانلود رایگان