نسخه خوانی

پاسخ به سوال مهم تقویت نسخه خوانی داروخانه

مشاهده : 565 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

سوالی پرتکرار درباره تقویت نسخه خوانی داروخانه

دوستان زیادی در ارتباط با روش های تقویت نسخه خوانی از ما می پرسن ، که نمونه ای از این سوالات رو در زیر قرار دادم و پاسخش رو بصورت کوتاه می نویسم ولی در ویدیوی زیر می تونید بصورت کامل مشاهده کنید.

ویدیوی توضیحات کامل : https://youtu.be/CLOjFXn37lo?si=nXlZK0d73WqOGBtz

سلام وقت بخیر
سوالی داشتم..من اشکال داروها روبلدم واسم داروها رویهم تقریبا خوندم نمی‌دونم..نوع حرف الفبایی انگلیسی داروها رویهم خوندم.اما باز تونسخه ها نمیشه حروف واسم داروها و قشنگ تشخیص داد.البته میدونم که باید تمرینات زیاد کنم ونسخه های متفاوت رو مرور کنم.اما میخواستم بدونم شما راهکاری ندارید برای درک درست داروها تو نسخه ها.اخه حروف هام درست نوشته نمیشه که بشه تشخیص داد

پاسخ به سوال بالا

قبل از اینکه بپردازم به تکنیک های نسخه خوانی و روش هایی که ممکنه باعث بهبود عملکرد شما در داروخانه بشه، یک نکته بسیار مهمی رو می خوام بهش اشاره کنم که هیچ کدام از فراگیر های دوره نسخه خوانی بهش توجهی ندارند. دوستان عزیزم ، معیار سنجش تسلط خودتون رو نباید نسخه های پزشکی منتشر شده در سطح اینترنت بدونید. دلیلش کاملا واضحه!

ببینید شما در سطح اینترنت صدها و شاید چند هزار نسخه پزشک می بینید از صد ها دست خط و ده ها تخصص! و شاید از هر پزشک نهایت کمتر از انگشت های دستتون نسخه ببینید و در مورد برخی حتی ممکنه فقط یک نسخه ! پس اینکه شما درصد پایینی از این نسخه های پزشکی خطی رو تشخیص می دهید نباید معیار سنجش تسلط شما باشه! ولی در داروخانه ، هم تعداد پزشک هایی که ازشون نسخه دریافت می کنید محدوده ، و هم از این پزشک ها روزانه بارها و بارها نسخه می گیرید و این تکرار روزانه نسخه از پزشک های اطراف داروخانه تون ، باعث افزایش سریع تسلط شما می شه. امیدوارم متوجه منظورم شده باشید.

ضمن اینکه در هر حال ، اگر شما به یک تسلط بالای ۵۰% برسید ، می تونید براحتی وارد داروخانه بشید ، هیچ کسی با دوره و کلاس و بسته آموزشی به تسلط صد در صد در هیچ مهارتی نمی رسه. چه مهارت نسخه خوانی باشه و چه هر مهارت دیگری. با قرار گرفتن در محیط کار و تمرین و تکرار و تصویر سازی ذهنی ، بهبود دایره داروشناسی و … تسلط شما روز به روز بیشتر خواهد شد.

تشخیص بهتر داروها علاوه بر مباحثی مثل دیکته و دوز و شکل دارو ، نیاز به دقت بالا و تجربه نیز داره و همانطور که در بالا عرض کردم نیازمند کار و تجربه نیز می باشید. و اگر حرفی روی نسخه درست نوشته نمیشه (مبحث دیکته دارو) باید از تلفیق تکنیک های دیگری مثل دز دارو ، شکل دارو ، تخصص پزشک و … استفاده کنید تا به داروی مورد نظر برسید. و اگر در هر صورت در داروخانه نتونستید تشخیص بدید از همکاران و یا مسئول فنی داروخانه می توانید پرسجو کنید.

ضمن اینکه نکته دیگری که وجود داره ، قریب به اکثر نسخه های وارده به داروخانه ، نسخه های سیستمی یا الکترونیکی هستند. و نسخه های خطی کمه! ولی این باعث نمیشه شما از داروشناسی غفلت کنید. چرا که پایه و اساس نسخه پیچی و نسخه خوانی داروخانه ، داروشناسی است که همیشه و همه جا بهش اشاره کردیم.

روش های افزایش تسلط خواندن نسخه های پزشکی

من، اینجا نکات کلی رو بهتون میگم ولی برای توضیحات بیشتر ، لطفا وارد ویدیوی زیر از پیچ یوتیوب مون بشید و بصورت کامل ببینید.

ویدیوی توضیحات کامل : https://youtu.be/CLOjFXn37lo?si=nXlZK0d73WqOGBtz

۳ تا از مهمترین تکنیک های تسلط بر نسخه خوانی پزشکی عبارتند از :

  1. تسلط و بهبود شناخت دیکته دارو ها (بخصوص پیشوند نوشتاری داروها)
  2. تسلط و بهبود شناخت دز های دارویی
  3. شناخت اشکال مختلف هر دارو

و موارد دیگری هم وجود دارند اما از اهمیت کمتری نسبت به ۳ مورد فوق برخوردارند :

  • تعداد دارو
  • تخصص پزشک
  • دستور دارویی

هر چقدر که بتونید تسلط خودتون رو در شناخت شباهت های دارویی بالا ببرید ، به همان میزان توانایی شما بیشتر خواهد بود. در زمینه دیکته ، دز و شکل های دارویی در ویدیویی که بالا معرفی کردم ، بصورت کامل توضیح داده ایم که حتما پیشنهاد می کنیم ببینید.

ویدیوی توضیحات کامل : https://youtu.be/CLOjFXn37lo?si=nXlZK0d73WqOGBtz
هر سوال دیگری داشتید می توانید در واتساپ یا تلگرام به شماره ۰۹۲۱۱۰۵۴۲۴۵ پیام ارسال کنید ، با کمال میل پاسخگوی شما خواهیم بود.
profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.