نسخه خوانی

بررسی خصوصیات و سم شناسی حشره کش اندرین Endrin

مشاهده : 7,876 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

بررسی خصوصیات و سم شناسی حشره کش اندرین Endrin

بنام خدا و با سلام؛ در این تایپک از سایت مهندسی بهداشت محیط ایران ، به بررسی خصوصیات و ویژگی های اندرین Endrin پرداخته ایم ، در ادامه همین مطلب میتوانید در این رابطه بیشتر بدانید ، ضمن اینکه در انتهای همین مطلب ، فایل ورد این مطلب رو میتونید دانلود کنید چرا که برخی واحدها ممکن هست بدلیل خصوصیات دیداری سایت پس و پیش شده باشد و فایل ورد این مورد منتفی است .

ویژگی های شیمیایی و فیزیکی اندرین

CAS Chemical Name: 3,4,5,6,9,9,-Hexachloro-1a,2,2a,3,6,6a,7,7a-octahydro-2,7:3,6-dimethanonaphth[2,3-b]oxirene.

Synonyms and Trade Names (partial list): Compound 269, Endrex, Hexadrin, Isodrin Epoxide, Mendrin, Nendrin.

CAS No.: 72-20-8

فرمول مولکولی:  C12H8Cl60 وزن مولکولی: ۳۸۰/۲۲

خصوصیات ظاهری: حالت خلوص به صورت کریستالهای جامد سفید و بدون بو و در موارد صنعتی به رنگ قهوه ای کمرنگ با بوی شیمیایی ضعیف وجود دارد.

ویژگیها:

نقطه ذوب : cْ ۲۰۰، نقطه جوش : cْ۲۴۵

KH: 5.0 x 10-7 atm·m3/molecular; log KOW: 3.209-5.339

قابلیت انحلال در آب: ۲۶۰-۲۲۰ میلیگرم بر لیتر   فشار بخار: mmHg 7-10´۷ در  cْ۲۵  (هفت الی ده (به توان منفی ۷) میلیمتر جیوه ).

 

مقدمه

اندرین حشره کشی برای آفات گیاهی است که عمدتا برای محصولات زراعی مثل پنبه و حبوبات استفاده می شود و همچنین به عنوان یک جونده کش برای کنترل موش و موش صحرائی مصرف می شود.  اندرین در بسیاری از کشورها ممنوع شده است ازجمله این کشورها می توان به بلژیک، قبرس، اکوادور، فنلاند، فلسطین اشغالی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و توگو اشاره نمود. در ضمن مصرف آن در بسیاری از کشورهایی نظیر آرژانتین، کانادا، شیلی، کلمبیا، اروپا، هندوستان، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، ایالات متحده و ونزوئلا شدیداً ‌محدود شده است.

حتما بخوانید : تاثیر آفات و سموم بر محیط زیست

سم شناسی ترکیب اندرین

اندرین برای انسان سمی است و دز کشنده بصورت تخمینی تقریبا ۶ گرم  است  که معادل mg/kg 100 وزن بدن است. علائم مسمومیت شامل سرگیجه، ضعف پاها، ناراحتی های شکم و تهوع است. سمیت شدیدتر منجر به تشنج های شبه صرع که برای چند دقیقه طول می کشد و منجر به شبه بیهوشی و یا اغماء می گردد. این ماده توسط گیاهان به سرعت متابولیز می شود و مانند سایر ترکیبات مشابه (به مقدار زیاد) در بافت چربی تجمع نمی یابد. به دلیل فراریت می تواند وارد اتمسفر شود و نیز از طریق شستشوی خاک باعث آلودگی آبهای سطحی شود.

براساس مطالعه ای بر روی کارگران تولید الدرین، دی الدرین و اندرین پی برده شد که صرفا ًدرتماس های فوق حاد موارد تصادفی اندرین در خون کارگران دیده می شود.

این یافته ها با نتایج بررسی بر روی  ۷۱ کارگر در یک کارخانه تولید اندرین در ایالات متحده مطابقت داشت. اطلاعات مربوط به غیبت از کار، نتایج آزمایشات کبدی، شیمی خون، مورفولوژی خون، تجزیه ادرار، ایجاد حساسیت و انتشار الگوی بیماری مانند رشد بدخیم، هیچ تفاوتی را بین کارگران در معرض اندرین و سایر کارخانجات شیمیایی نشان نداد.

برخی از ترکیبات اورگانو کلره مرتبط با اثرات سمیت در سیستم ایمنی است.  در  موجود آزمایشگاهی رت   LD50  اندرین از راه دهان به مقدار mg/kg ۳/۸  وزن بدن و LD50 از راه جذب پوستی معادل mg/kg 10/9 گزارش شده است.

سه نسل از رت های نر و ماده از نوع long Evans اندرین از راه خوراکی دریافت کردند. در این سه نسل هیچ تاثیری بر ظاهر، رفتار، وزن بدن و اندازه نوزادن مشاهده نشد. وزن کبد، کلیه ها و مغز طبیعی بوده و هیچ علائم غیر طبیعی از نظر امراض بافت شناسی در کودکان نسل دوم ایجاد نشد.

خوردن مقدار mg/kg 3 اندرین در رت ها باعث افزایش عمده مرگ ومیر در کودکان نسل دوم و سوم شد. اندرین در دز یاد شده باعث سمیت مادرزادی و مرگ ومیر  مادران نیز نگردید.

ترکیب Endrin در بدن حیوانات به سرعت متابولیزه شده و در مقایسه با سایر ترکیبات مشابه خود در بافت چربی کم ترتجمع می یابد.  سازمان بین المللی تحقیقات سرطان  نتیجه گیری کرده است که شواهد ناکافی مبنی بر سرطانزا بودن Endrin در انسان وجود دارد و فقط شواهد محدودی در حیوانات آزمایشگاهی دیده می شود.

 

بنابراین Endrin جزء مواد سرطانزای انسانی طبقه بندی نمی شود (Group3).

 

اندرین برای ماهیها بسیار سمی است و اکثر مقدار LC50  کمتر از  mg/l 1 است. ماهیهای Sheep head به مدت ۲۳ هفته در معرض مقادیرμg/L 0/72، ۰/.۳۱، ۰/۱۲، ۰/۰۷۷، ۰/۰۲۷ و ۰ اندرین قرار گرفتند. تمام ماهیهایی که در mg/l  ۰/۷۲ از این ترکیب دریافت کردند تا روز نهم تماس ‎‏از بین رفتند در حالی که ماهیهای تماس یافته با مقدار mg/l 0/31 اساساً از رشد باز ماندند و بعضی از آنها از بین رفتند. توانایی تولید مثل ماهیهای باقیمانده (از بینmg/l 0/31) آسیب دید. تاثیرات قابل توجهی در بین ماهیهای تماس یافته با غلظت mg/l 0/12 مشاهده نشد. کمترین حد اثر نامطلوب مشاهده شده (LOAEL) برای موجودات آبزی مقدار ng/l 35 به مدت ۲۰ روز برای نسل میگو گزارش گردید.

 

پایداری ترکیب اندرین در محیط زیست

نیمه عمر اندرین در خاک به شرایط محلی بستگی داشته و ممکن است تا دوازده سال باشد. این پایداری همراه با ضریب تفکیک بالا ( ۵/۳۴-۳/۲۱  :Log Kow) شرایط لازم برای تغلیظ بیولوژیکی اندرین در بدن موجودات زنده را فراهم می کند. فاکتور تغلیظ بیولوژیکی برای ماهیهای sheep head که از مرحله جنینی تا بلوغ در معرض اندرین قرار داشتند ۶۴۰۰ اندازه گیری شد. ماهیهای blue gill که در تماس با آب حاوی اندرین نشاندار با کربن ۱۴ بودند، ۹۱% از اندرین نشاندار را طی ۴۸ ساعت خوردند نیمه عمر جدا شدن از بافتها تقریبا چهار هفته اندازه گیری شد.

ماهیهای leiostomus xantharus نیز به مدت ۵ ماه در معرض mg/l 0/05 اندرین قرار گرفتند و مقدار باقیمانده در بافتها mg/kg 78 برآورد شد. بعد از ۱۸ روز بقایای دی اندرین در آب غیر آلوده دیده نشد، پس می توان نتیجه گیری کرد که اندرین به سرعت  از بدن این ارگانیسم ها حذف می شود. خصوصیات شیمیایی Endrin (قابلیت انحلال کم در آب، پایداری زیاد در محیط، نیمه فراریت)‌ باعث انتقال آن در مسافت های زیاد می شود و این ترکیب در آبهای تازه قطب شمال یافت شده است.

 

مواجهه محیطی ترکیب اندرین در محیط زیست

منبع اصلی تماس با Endrin در جمعیت های عمومی،‌ بقایای آن در غذا است، اما در حال حاضر مقدار دریافت عموما کمتر از میزان دریافت قابل قبول روزانه در غذا است، (mg/kg 0/0002 وزن بدن) که توسط اجلاس مشترک FAO/WHO برای بقایای آفت کشها (JMPR) تعیین شده است. اخیرا بررسی های غذایی بر روی اندرین انجام نشده است بنابراین اطلاعات جدید در این زمینه در دسترس نیست.

 

پیروز باشید | سایت مهندسی بهداشت محیط ایران

فرمت : PDF حجم : 283 کیلوبایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پیوستی دقیقا شامل محتوای بالاست . جهت اطمینان از صحیح بودن اعداد ذکر شده در محتوای فوق ، حتما فایل پیوستی را دانلود نمایید .

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت زخم معده پاورپوینت اولسر پپتیک و رژیم درمانی در آن پاورپوینت زخم دوازدهه درمان دارویی زخم معده رژیم غذایی زخم معده ppt

پاوپوینت زخم معده


برخی از عناوین پاورپوینت تغذیه و رژیم درمانی در زخم معده تعریف اولسر پپتیک آناتومی دستگاه گوارش آناتومی معده و ...

بیش از 14 خرید موفق
پاورپوینت بیماری اسهال پاورپوینت بیماری کمبود ید پاورپوینت اسهال کودکان پاورپوینت انواع اسهال دانلود پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید در بدنppt

پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید


پاورپوینت بیماری اسهال و کمبود ید پاورپوینت بیماری اسهال و بیماری کمبود ید در بدن مجموعه در 43 اسلاید می باشد ...

بیش از 6 خرید موفق
'chva ;hv hl,cd finhaj lpdx گزارش کار بهداشت محیط گزارش کارآموزی رشته بهداشت محیط دانلود گزارش کارورزی بهداشت محیط

گزارش کار بهداشت محیط شماره ۲


گزارش کار بهداشت محیط 2 این گزارش کار 62 صفحه ای در قالب ورد و به موضوعات زیر پرداخته که مربوط ...

بیش از 119 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.