نسخه خوانی

سیستم بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد شهری در ایران و جهان

مشاهده : 7,900 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

سیستم مدیریت و بازیافت مواد زائد جامد در ایران و جهان

 سیستم بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد در ایران و جهان

سابقه سیستم های مدرن مدیریت مواد زائد جامد شهری در کشورهای صنعتی مانند امریکا وانگلستان به اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰ و در مجامع علمی و روشنفکری سابقه موضوع به صورت مکتوب به اواسط دهه ۱۹۱۰ برمی گردد. اگر چه در آن روزها سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری بسیار ساده بود ولی پایه و اساس علمی داشت.

در آن روزها صحبت از بازیافت و پردازش نمی شد . به دلیل جاون بودن سیستم افزایش راندمان مطرح نبود ، انرژی و مواد اولیه نیز به اندازه کافی در دسترس بود. بنابراین به دو ضرورت عمده یعنی تولید مواد و انرژی و افزایش کارایی سیستم که امروزه بسیار مورد توجه است آن روزها اصولا مطرح نبوده اند.شهرها کوچک بودند و زمین های مناسب دفن زباله ها در اطراف شهرها به وفور یافت می شد.

بنابراین مکان های دفن در نزدیکی شهرها بود و به عملیات انتقال نیازی نبود. علاوه بر اینها تنوع در ماشین آلات وجود نداشت و در بسیاری از موارد برای حمل زباله از گاری های اسب کش استفاده می شد. حجم زباله کم بود و اکثر قریب به اتفاق اجزای شهری را مواد فساد پذیر تشکیل می دادند. به همین دلیل برای خوراک دام و طیور و در مزارع کشاورزی در اطراف شهرها از آنها استفاده می شد.

موضوع حفظ محیط زیست و مشکلات زیست محیطی که بعدها از دهه ۱۹۷۰ به صورت جدی در دنیا مطرح شد ، هنوز وجود نداشت و چون مکانهای دفن به تازگی در حال شکل گیری بودند موضوع نظارت های بعد از ان نیز مطرح نبود . حجم زباله ها انقدر کم بود که اصولا بحث کاهش از مبداء ضرورتی نداشت بنابراین سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری در ان زمان از سه عنصر تولید ،جمع آوری و دفن تشکیل می شد.

صنعتی شدن و تاثیر بر تولید مواد زاید جامد

با گذشت زمان جمعیت شهرها رو به فزونی گذاشت و شهرها توسعه و گسترش پیدا کردند ؛ صنعت و مصنوعات آن وارد زندگی شهرنشینی شد و کیفیت مواد زائد جامد تغییر یافت حجم مواد زائد غیر قابل تجزیه بیولوژیکی در زباله های شهری افزایش پیدا کرد و در عوض سهم مواد فساد پذیر در کل زباله ها کمتر شد. مشکلات زیست محیطی در اطراف محل های دفن  زباله مشاهده شدند . در بسیاری از محل های دفن زباله ، آبهای زیر زمینی آلوده شدند و یا در معرض آلودگی قرار گرفتند . اعتراضات مردمی به مکانهای دفن شکل گرفت و به مرور افزایش پیدا کرد، در نتیجه ادامه روند موجود سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری به شدت مورد سوال و اعتراض قرار گرفتند.

این مطلب را هم حتما بخوانید : درباره پلاستیک و ترکیبات پلیمری بیشتر بدانید

در این دوره ، موضوع اصلی دفع مواد زاید جامد شهری ، پیدا کردن زمینی برای دفن بود. به چگونگی دفن فکمتر اندیشه می شد و صرف دفن زباله ها در زمین پوشش آن با خاک مسئولان را راضضی می کرد. از دهه ۱۹۷۰ به بعد روش های جایگزین دفن در زمین برای مواد زائد جامد شهری مطرح شد و اصلاح زمین های دفع گذشته و نیز مراقبت های بعد از دفع هم مورد توجه قرار گرفت.

در دهه گذشته کاهش در مبداء و جلوگیری از تولید زائدات نیز به صورت جدی در سطح کشورهای صنعتی مطرح شده است. این مسئله منجر به پیدایش نسل جدیدی از فناوری در جهان به نام “فناوری های پاک” شده است.

بنابراین عناصر موظف در سیستم های مدیریت مواد زائد جامد شهری از سه عنصر موظف (تولید ،جمع آوری و دفن) در دهه ۱۹۴۰ به شش عنصر موظف تولید،ذخیره و پردازش و اداره در محل،جمع آوری ، حمل و نقل ،پردازش و بازیافت و دفع در دهه ۱۹۷۰ و به هشت عنصر موظف کاهش در مبداء،تولید ،ذخیره و پردازش و اداره در محل ،جمع آوری ،حمل و نقل ،پردازش و بازیافت ،دفع و مراقبت های بعد از دفع از دهه ۱۹۹۰ به بعد تبدیل شده است.

جمع بندی:

آنچه که در بالا به عنوان تاریخچه ای مختصر از مدیریت مواد زائد جامد شهری گفته شد ، بخشی است کوتاه از فایل پاورپوینتی که در ادامه میتوانید از وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران به رایگان دریافت نمایید. شما دانش پژوه گرامی میتوانید در ادامه این پاورپوینت رایگان رو دانلود فرمائید.

ضمنا مطالب زیر نیز میتوانند برای شما مفید باشند:

فرمت : Ppt حجم : 2مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پیوستی در 56 اسلاید قابل ویرایش می باشد.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
'chva ;hv hl,cd finhaj lpdx گزارش کار بهداشت محیط گزارش کارآموزی رشته بهداشت محیط دانلود گزارش کارورزی بهداشت محیط

گزارش کار بهداشت محیط شماره ۲


گزارش کار بهداشت محیط 2 این گزارش کار 62 صفحه ای در قالب ورد و به موضوعات زیر پرداخته که مربوط ...

بیش از 119 خرید موفق
پاورپوینت آماده آلاینده های صنعت ذوب اهن و فولاد ppt

پاورپوینت بررسی آلاینده های ذوب آهن


پاورپوینت بررسی آلاینده های ذوب آهن این پاورپوینت در 17 اسلاید فارسی و قابل ویرایش می باشد. نحوه دریافت فایل پاورپوینت آلاینده ...

بیش از 41 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.