نسخه خوانی

تعریف بهداشت حرفه ای و دانلود فایل آموزشی مهندسی بهداشت حرفه ای

مشاهده : 9,512 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

بازار کار بهداشت حرفه ای بهداشت حرفه ای در بیمارستان بهداشت حرفه ای چیست بهداشت حرفه ای استخدام بهداشت حرفه ای ppt تعریف بهداشت حرفه ای بهداشت حرفه ای ارشد

بهداشت حرفه ای چیست و هرانچه درباره مهندسی بهداشت حرفه ای باید بدانید

تاریخچه بهداشت شغلی (حرفه ای)

تا قرن شانزدهم میلادی در کتب طبی به بهداشت شغلی و ارتباط بیماری های مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهی نشده است . از قرن شانزدهم به بعد در تاریخ به چهره های درخشانی بر میخوریم که تمام عمر خود را صرف تشخیص و جلوگیری از بیماری ناشی از کار نموده و خدمات با ارزشی انجام داده اند.

اولین فردی که آثار ارزنده ای در مورد بهداشت شغلی از خود به یادگار گذاشته است طبیبی از ناحیه ساکسونی در ایتالیا به نام اگریکولما بود. او کتابی در ۱۲ جلد درباره اکتشافات و استخراج فلزات ، ابزار کار ،حوادث و بیماری های ناشی از کار و … نوشت که در سال ۱۵۵۶ منتشر شد.

بعد از او در سال ۱۵۶۷ پزشک دیگری اهل سوئیس بنام پاراسلسوس کتابی درباره بیماری های وابسته به شغل در بین کارکنان معدن ذوب و فلزات منتشر کرد. در سال ۱۶۳۳ پدر طب کار یا همان رامازینی بدنیا امد که یکی از پیشقدمان بزرگ قرن ۱۷ در زمینه بهداشت کار می باشد. کتاب معروفش درباره بیماری های حرفه ای در سال ۱۷۰۰ میلادی منتشر شد. او برای اولین بار به پزشکان توصیه کرد که علاوه بر سوالات که در زمان معاینه از بیماران می پرسند از همه بپرسند شغل شما چیست این جمله کوتاه نقطه عطفی در تاریخ طب کار بشمار امده است.

کلیات بهداشت حرفه ای

قسمت مهمی از زندگی انسانها صرف کار و تلاش می شود . در زندگی پیچیده امروز شغل های زیادی وجود دارد که روش انجام کار ف مواد و ابزار مورد استفاده در انها میتوانند سلامت و حتی جان کارگران را به خطر بیاندازد.

بیمار یهای ناشی از کار با رعایت اصول بهداشت حرفه ای قابل پیشگیری هستند. با آگاهی از عوامل زیان آور محیط کار و اصول ساده حفاظت از سلامت در محیط می توان از بروز بیماری ها و حوادث ناشی از کار جلوگیری نمود.

این مطلب را هم حتما بخوانید : دانلود پاورپوینت رایگان روش های ارزیابی ریسک

تعریف بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه ای علم و هنر پیشگیری از بیماری های ناشی از کار و ارتقا سطح سلامتی افراد شاغل از طریق کنترل عوامل زیان آور محیط کار می باشد.

بهداشت حرفه ای از جمله با ارزش ترین دارائیهای افراد جوامع و کشورهاست که بعنوان یک استراتژی با اهمیت نه تنها سلامتی شاغلین را در نظر میگیرد بلکه تاثیر مثبت و قابل ملاحظه ای در بهره وری و کیفیت محصولات -انگیزش کار- رضایت شغلی و کیفیت کل زندگی افراد جامعه دارد.

بهداشت حرفه ای به تعریف سازمان بین المللی ILO سازمان جهانی بهداشت:

  • ارتقا و حفظ بالاترین درجه از سلامتی جسمی ،روحی و اجتماعی شاغلین در کلیه مشاغل
  • مراقبت از شاغلینی که سلامت انان در معرض خطرات ناشی از شرایط کار است
  • مراقبت از شاغلینی که عوامل زیان آور ، سلامت آنان را در محیط کار تهدید میکند.

هدف بهداشت حرفه ای

ارتقا و تامین عالی ترین درجه ممکن وضع جسمی ،روانی و اجتماعی کارکنان همه مشاغل ، جلوگیری از بیماری ها و حوادث شغلی ، انتخاب کارگر یا کارمند برای محیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد و یا بطور اختصار تطبیق کار با انسان و در صورت عدم امکان این امر تطبیق انسان با کار.

جمع بندی:

به طور خلاصه تاریخچه و تعریفی از مهندسی بهداشت حرفه ای ذکر شد ، در انتهای همین مطلب یک فایل آموزشی برای دانلود قرار دادیم که میتواند برای مطالعه بیشتر و آشنایی با وظایف و حوزه های فعالیت مهندسی بهداشت حرفه ای دریافت کنید. امیدوار هستیم که یک اشتراک مفید برای شما باشد.

مطالب زیر نیز می توانند برای شما مفید باشند :

فرمت : PDF حجم : 580 کیلوبایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پیوستی در قالب PDF فارسی و در ارتباط با مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
مجموعه کامل بیماری ها سری اول

مجموعه کامل بیماری ها سری اول


عناوین پاورپوینت بیماری ها سری اول مجموعه شامل پاورپوینت بیماری های زیر هست . در زیر هر خط یک فایل پاور ...

بیش از 32 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.