نسخه خوانی

اصول بهداشتی خرید و نگهداری از میوه ها و سبزیجات و امنیت غذایی

مشاهده : 6,175 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

همانطور که شما از محصولات غذایی تازه لذت می برید به همان اندازه نیز باید به کیفیت و امنیت استفاده از این مواد غذایی جهت حفاظت خود و خانوادتون نیز اهمیت بدهید. در این بین آگاهی و به کارگیری اصول بهداشتی در خرید و نگهداری از میوه ها و سبزیجات میتواند به صورت چشمگیری امنیت غذایی شمارو افزایش دهد.

نگهداری از میوه ها و سبزیجات اصول بهداشتی نگهداری میوه ها و سبزیجات

اصول بهداشتی خرید و نگهداری از میوه ها و سبزیجات

همانطور که میدانید میوه ها و سبزیجان بخش بسیار مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. اطراف شما بازار های بسیار زیادی وجود داره که  میوه و سبزیجات تازه می فروشند اما با وجود این تازگی ،این میوه و سبزیجات میتواند حاوی انواع باکتری های مضری باشد که در تولید و رشد با آنها تماس داشته اند.حتی ممکن است همین محصولات پس از برداشت این آلودگی ها رو به خود گرفته باشند مثلا در زمان آماده سازی یا ذخیره سازی. سموم و آفت کش های استفاده شده برای این میوه و سبزیجات را نیز به باکتری ها و سایر آلودگی ها اضافه کنید.

استفاده از محصولات غذایی آلوده

استفاده از محصولات غذایی آلوده میتواند به بیماری های ناشی از مواد غذایی که اغلب با عنوان “مسمومیت غذایی” شناخته می شود منجر شود.بنابراین شما باید در کنار لذتی که از مصرف محصولات تازه می برید به امنیت غذایی خود و خانوادتون هم فکر کنید. در ادامه به ارائه توضیحاتی در ارتباط با اینکه چگونه امنیت غذایی خودتون رو بهبود ببخشید خواهیم پرداخت و اصول بهداشتی و نگهداری از میوه ها و سبزیجات رو مرور خواهیم کرد.

درست خرید کنید!

خرید عاقلانه ای داشته باشید تا بتوانید امنیت غذایی خودتون رو تامین کند.

  • از انتخاب میوه ها و سبزیجات له شده یا آسیب دیده خودداری کنید.
  • میوه و سبزیجات رو با مواد غذایی مانند گوشت و ماهی در کیسه های جداگانه ای قرار دهید.

ذخیره سازی مناسب

ذخیره سازی مناسب مواد غذایی و سبزیجات میتواند هم تازگی و هم امنیت آنها را فزایش دهد.دمای یخچال خود را در ۴ درجه سانتی گراد یا تقریبا ۴۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید.البته اگر برخی از مواد غذایی را که قرار است فریز کنید حتما باید دمای -۱۸ (منفی ۱۸) قرار بگیرند.

جداسازی

میوه ها و سبزیجات و مواد غذایی که خام مصرف خواهند شد از سایر مواد غذایی مانند گوشت ،مرغ،غذاهای دریایی و غذاهای پخته شده جدا نگهداری نمایید.همچنین ظروف آشپزخانه جدایی برای این محصولات استفاده کنید.

جداسازی مواد غذایی خام و پخته شده جداسازی گوشت از سبزیجات و میوه جات

  • تخته برش،وسایل و ظروف دیگری که برای میوه و سبزیجات خام استفاده میکنید ،درصورتی که قبلا از آنها برای گوشت،مرغ،ماهی و … استفاده کردید حتما قبل از استفاده با آب گرم و صابون بخوبی شستشو دهید.
  • در صورت امکان تخته برش متفاوتی برای میوه و سبزیجات با گوشت و مرغ و ماهی و غیره داشته باشید.
  • پس از هربار استفاده از تخته ها حتما آنها را با آب گرم و صابون شستشو دهید.

خیالتان را راحت کنید

قبلا از خوردن غذا و یا میوه و سبزیجات حتما به مذت حداقل ۲۰ ثانیه دستهای خودتون رو با آب و صابون بشویید.

  • قسمت های آسیب دیده میوه و سبزیجات رو حتما قبل از استفاده جدا کرده و دور بریزید.
  • حتما قبل از استفاده از میوه و سبزیجات آنها را شستشو دهید. توصیه می شود از مواد شوینده به مقدار بسیار کم برای این کار استفاده کنید اما دقت داشته باشید که آبکشی نهایی را با دقت انجام دهید تا مواد شوینده و دترجنت ها (مثل مایع ظرفشویی) بر روی آنها باقی نماند.
  • حتی زمانی که تصمیم دارید پوست میوه را جدا کنید ، باید میوه رو شستشو دهید چرا که مطمئنا باکتری ها و گرد و خاک روی میوه ممکن است در تماس به دست شما منتقل شود.
  • در پوست گیری میوه ها سعی کنید تا از یک چاقو یا هر وسیله ی دیگری که تمیز است استفاده کنید.
  • حتی بعد از شستشوی میوه ها بهتر این است برای کاهش بیشتر باکتری ها ،با یک دستمال یا دستمال کاغذی تمیز میوه ها رو خشک کنید.

شستن میوه ها قبل از مصرف

محصولات از قبل شسته شده

برخی از محصولات تولیدی که بصورت بسته بندی به فروش می رسند گاها شسته شده بسته بندی شده اند ، در چنین مواردی میتوانید بدون شستن مجدد آنها را استفاده نمایید.البته دقت داشته باشید که برچسب از قبل شسته یا تمیز شده بر روی بسته مواد غذایی موجود باشد.

مختصری درباره بیماری های منتقله از غذا

علائم این بیماری ها را بدانید

مصرف غذاهای حاوی باکتری های بیماریزا ، معمولا بین ۱ الی ۳ روز ممکن است شما را بیمار کند و دچار مسمومیت غذایی شوید.البته بسته به نوع باکتری این مسمومیت حتی میتوانید بین ۲۰ دقیقه تا ۶ روز بعد نیز رخ دهد. هرچند بسیاری از بیماری های ناشی از مواد غذایی پس از مدت کوتاهی بهبود می یابند اما برخی از این مسمومیت ها میتواند تهدیدی برای جان شما باشد.مانند کلستریدیوم بوتولینیوم که در غذاهای کنسروی می تواند وجود داشته باشد.

مسمومیت های غذایی ممکن است گاها با برخی دیگر از بیماری ها اشتباه گرفته شود.برخی از علائم شایع مسمومیت های غذایی شامل موارد زیر می باشد :

  • استفراغ ، اسهال و درد شکم
  • سر درد ، درد بدن ، علائمی شبیه آنفلوانزا

اگر زمانی احساس کردید که دچار مسمومیت غذایی شده اند جهت اطمینان از این موضوع میتوانید به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. و اگر زمانی با افراد یا فروشنده هایی مواجه شدید که محصولات یا مواد غذایی غیر بهداشتی اعم از تاریخ مصرف گذشته،فاسد شده و … می فروشند می توانید براحتی به واحد بهداشت محیط و حرفه ای نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و یا با شماره تلفنهای ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

آنچه باید درباره جوانه ها بدانید

جوانه ها ، بهداشت و نگهداری از جوانه ها، جوانه جو گندم ماش

جوانه ها ، مانند هر محصولی که بصورت خام یا نیمه خام مصرف می شود در سالاد و حتی ساندویچ استفاده می شوند.مانند برخی از مواد غذایی نیز میتوانند حاوی باکتری هایی باشند که بیماری های ناشی از مواد غذایی را سبب می شوند.اما برخلاف بسیاری از محصولات،جوانه ها در شرایط گرم و مرطوب رشد کرده اند که محیط ایده آلی برای رشد باکتری هایی مانند سالمونلا ، لیستریا و E.Coli می باشد.اگر تنها چند باکتری از موارد نامبرده داخل یا روی جوانه ها باشند،حتی اگر شما آنها را در شرایط بهداشتی در خانه رشد دهید باز جوانه ها را آلوده خواهند کرد.

کودکان،سالمندان،زنان باردار،افراد دارای ضعف سیستم ایمنی (مانند بیماران پیونری، HIV/ ایدز ،سرطان،دیابت،ام اس) باید از مصرف هرگونه جوانه بصورت خام یا نیمه خام به هر شکلی (مانند یونجه،شبدر،جوانه ماش و …) پرهیز کنند. شما می توانید از این افراد بخواهید تا از این مواد در غذاهای خودشون استفاده نکنند.

برای کاهش خطرات ناشی از مصرف جوانه ها چکار باید انجام بدیم؟

  • قبل از مصرف خام یا حتی پخت ، آنها را در زیر شیر آب باز بخوبی شستشو دهید.البته این کار باکتری ها را از بین نمیبرد اما میتواند تعداد آنها را کاهش دهد.
  • پخت کامل جوانه ها. پخت و پز باکتری ها را از بین می برد و خطر ابتلا به بیماری ها را نیز بصورت چشمگیری کاهش می دهد.
  • میتوانید آنها را خشک کنید و برای تهیه سوپ یا داخل غذاها ازشون استفاده کنید.

ویدئوی مرتبط با اصول خرید و نگهداری از مواد غذایی خام،سبزیجات،آب میوه ها

این ویدئو به زبان انگلیسی است که تقریبا خلاصه اون در محتوای بالا براش شما آورده شده است.

جمع بندی

خرید اصولی و به مقدار نیاز و نگهداری مناسب از نظر مکانی،زمانی و همچنین نحوه صحیح مصرف میوه ها و سبزیجات میتواند از بسیاری از بیماری های منتقله از غذا و مسمومیت های غذایی جلوگیری کند. با قدری توجه میتواند مدت زمان نگهداری از میوه ها و سبزیجات رو نیز افزایش دهید.مطلب فوق از وب سایت https://www.fda.gov توسط وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران برای شما نقل شد که امیدواریم مورد استفادتون قرار گرفته باشه.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت زباله های بیمارستانی انواع زباله های بیمارستانی دستورالعمل تفکیک زباله های بیمارستانی بی خطرسازی زباله های بیمارستانی بازیافت زباله های بیمارستانی پسماند بیمارستانی زباله های بیمارستانی چگونه دفع می شوند مدیریت زباله های بیمارستانی تحقیق در مورد زباله های بیمارستانی

پاورپوینت کامل زباله های بیمارستانی


تعریف پسماندهای پزشکی به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی – درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می ...

بیش از 52 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.