نسخه خوانی

PET پلی اتیلن ترفتالات + دانلود پاورپوینت

مشاهده : 9,207 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

پلی اتیلن ترفتالات ،دانلود پاورپوینت پت

مختصری پیرامون PET

بنام خدا

مقدمه ای بر پلی اتیلن ترفتالات PET

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در اغلب کشور ها برای تولید الیاف پلی استر(۷۰ درصد) رزین بطری (۲۲ درصد) فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) به کار رفته، ولی در ایران این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی استفاده می شود.

با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی ، دما و نفوذ گازها ، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز ، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است که بالتبع موجب ورود بطری های PET مصرفی به جریان زباله های شهری می گردد.

بالا بودن حجم این بطری ها نسبت به وزن ، که فضای زیادی را در هنگام حمل و نقل و دفن به خود اختصاص می دهند و تجزیه بسیار طولانی آنها در طبیعت (حدود ۳۰۰ سال) ، باعث گردیده تا مسئله بازیافت این بطری ها، بخصوص در سال های اخیر توجه همگان را به خود جلب نماید.

کاربرد و خواص PET

خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه PET مانند استحکام مکانیکی بالا، استحکام اتصالات، شفافیت، وزن سبک، بی خطر بودن آن از نظر سمیت و نفوذ ناپذیری در برابرCO2 سبب شده است که به طور گسترده ای در ساخت فیلمهای عکاسی، بطری های نوشیدنی و الیاف به کار رود.

همچنین در تهیه الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و منسوجات و پوشاک کاربرد دارد. به علت اثر نداشتن PET در مزه و پایداری در برابر گرما به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود.

مزایا و معایب استفاده از PET

درب بطری به راحتی باز می شود و قابلیت بسته شدن مجدد را دارد.
سبک و ارزان قیمت می باشند.
PET به طور ذاتی مشخصات پلاستیک های زیست تخریب را دارد و در مدت دو سال در زیر خاک بیش از ۳۰ در صد آن تخریب می گردد که بازیافت PET و تبدیل آن به محصولات قابل مصرف راه حل مناسب تری است.

با اینکه در صد وزنی کمی از کل ضایعات جامعه (حدود ۷ درصد) را تشکیل می دهند ولی به علت چگالی کم، حجم بالایی حدود ۳۰ درصد کل ضایعات را در بر دارند.
به طور معمول حدود ۸۰۰ کیلوگرم زباله در هر متر مکعب فضای دفن جای می گیرد در حالیکه یک متر مکعب فضای دفنی تنها می تواند ۳۵ کیلو گرم بطری را در خود جای دهد.

پروسه تولید پلی اتیلن ترفتالات PET

پلی اتیلن ترفتالات از نفت و گاز خام تولید می شود. برای تولید یک کیلوگرم پت حدود ۹/۱ کیلوگرم نفت لازم است. کل انرژی مصرفی جهت تولید یک بطری پت حدود ۲۳ kwh/kg می باشد. پت به عنوان یک ماده پلی استر از دو مونومر اسید ترفتالیک خالص و اتیلن گلیکول تشکیل شده است که در طی مراحل تقطیر چندگانه به رزین پت تبدیل می شوند.

با توجه به دمای فرایند تولید پت، گرانول پت بی شکل یا کریستالی می شود که خود در میزان شفافیت بطری های پت تأثیر دارد.
زائدات و آلاینده های صنایع نفت و گاز جزئی از آلاینده های صنعتی پت ها محسوب می شوند.

روش های بازیافت پت

ذوب کردنروش شیمیاییسوزاندن

 

ذوب کردن : بازیافت پت از طریق ذوب کردن بطری ها که روش بسیار ساده و کم هزینه ای است و آلودگی کمی دارد.

ذوب کردن پت

روش شیمیایی : در این روش پلی اتیلن ترفتالات را به شکل پودری یا مذاب در آورده و با هیدرولیز آن توسط بخار آب فوق بحرانی و یا واکنش با برخی الکل ها مثل متانول و هگزانول در شرایط فوق بحرانی مواد اولیه بازیابی می شود. این روش فرآیند پیچیده و پرهزینه ای دارد و آلودگی آن در حد متوسط است.

روش شیمیایی حذف پت

سوزاندن : در این روش بطری ها را می سوزانند و از انرژی آن ها استفاده می کنند، که این فرآیند نسبتاً آسان و کم هزینه است ولی آلودگی بالایی دارد.

پایان !

امیدوار هستم که این مطلب نیز مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره ، در صورتی که جایی از این مقاله دارای ایراد علمی هست می توانید از طریق دیدگاه ها با ما تماس بگیرید .

+++ ضمن اینکه فایل پاورپوینت این مقاله هم اکنون آماده دریافت می باشد که می توانید با مبلغ ناچیزی نسبت به دریافت آن اقدام نمایید . فایل پاورپوینت دقیقا شامل موارد فوق می باشد .

منبع : سایت مهندسی بهداشت محیط ایران | www.iehe.ir

فایل پیوستی شامل 19 اسلاید تایپ شده و منظم مطابق محتوای فوق می باشد .

قبل از خرید بخاطر داشته باشید


پس از پرداخت انلاین در محیطی امن و توسط کلیه کارتهای بانکی ، لینک دانلود بلافاصله پس از خرید برای شما فعال خواهد شد .

پشتیبانی 24 ساعته ، حتی روزهای تعطیل : info[at]iehe.ir

ما تا دریافت کامل فایل خریداری شده ، پشتیبان و همراه شما خواهیم بود . قدردان اعتماد شما هستیم .

مشخصات این مجموعه


فرمت فایل : Ppt پاورپوینت

حجم فایل : کمتر از 1 مگابایت

پرداخت در محیطی کاملا امن

دانلود بلافاصله پس از پرداخت

قیمت: 9500 تومان

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
نسخه خوانی تکنسین دارو یادگیری سریع داروها یادگیری انلاین خواند نسخه آموزش کار در داروخانه

فایل های آموزش نسخه خوانی


مجموعه آموزشی نسخه خوانی مدام به روز می شود. این مجموعه حاوی ویدئو های اموزشی، جزوات پی دی اف قابل ...

بیش از 737 خرید موفق
برنامه اندروید نسخه خوانی

برنامه اندروید نسخه خوانی


محتوای  این نسخه از برنامه نسخه خوانی : مقدمه ای بر نسخه خوانی انواع روشهایی که میتوانید به این مهارت ...

بیش از 63 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.

9500 تومان