نسخه خوانی

آلودگی نفتی دریاها + دانلود رایگان

مشاهده : 7,589 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

آلودگی نفتی دریاها

آلودگی نفتی دریاها

بنام خدا

ترکیب نفت :

ریشه واژه نفت در زبان فارسی به طور یقین مشخص نیست . به عقیده زبان شناسان نفت از کلمه اوستایی(نپتا) گرفته شده است که کلدانیان و اعراب آن را از زبان مادی گرفته و (نفتا ) خوانده اند . پترولیوم (petroleum) وازه لاتین هم ارز نفت است که از دوکلمه پترا (Petra) به معنی سنگ و (Oleum) به معنی روغن گرفته شده اسن .

پترولیوم در واقع در مواد هیدروکربنی است که بصورت طبیعی عمدتا در سنگ های رسوبی واقع می گردد .

پترولیوم می توانددر فازهای مختلف ، از جمله فاز گازی ، نظیر گاز طبیعی (Natural gas) ، فاز مایع، نظیر نفت خام (Crude oil) و فاز جامد ، مانند قیر (Asphalt) در خلل و فرج و شکستگی های سنگ ها تجمع یابد .

نفت خام (Crude oil) ، مخلوطی طبیعی از هیدروکربن های مایع است که هم در مخازن طبیعی زیر زمینی و هم در سطح ، بعد از گذر از تفکیک های مختلف به صورت مایع می ماند.

خواص فیزیکی نفت خام :

نفت به رنگ های مختلف از جمله زرد ، سبز ، قهوه ای ، قهوه ای تیره و یا سیاه دیده می شود .

نفت های پارافینی معمولا دارای رنگ های روشن تا قهوه ای در نور عبوری و به رنگ سبز در نور انعکاسی اند.

نفت های آسفالتیک غالبا قهوه ای تا سیاه هستند که بعنوان نفت سیاه (Black Oil) شناخته می شوند.

هیدروکربن ها وقتی در معرض تابش اشعه ماورا بنفش قرار گیرند تحریک می شوند و از خود خاصیت فلورسانس نشان می دهند . رنگ فلورسانس ساطع شده با نوع نفت تغییر می کند .

حتما بخوانید : آلایندههای صنایع ذوب فولاد + دانلود پاورپوینت

تاثیرات آلودگی نفتی بر روی جانداران آبزی

افزون بر فاضلاب های شهری و پساب های صنعتی که سبب آلودگی آب ها می شود فرآورده های نفتی و روغن ها نیز از آلاینده های مهم آب می باشد این مواد آلوده کننده به طور عمده از کشتی ها و به ویژه نفت کش ها به آب وارد می شوند .

بر اساس محاسبه های دقیق که سالیان دراز انجام گرفته است معلوم شده که یک رصد ظرفیت نفت کش ها در هر بار رفت و آمد آنها در دریاها به ابها نشت می کند برخی از مواد نفتی از عبور همراه مواد غذایی در بدن ماهی ها و صدف ها جمع می شوند و گوشت آنها را بد طعم می سازند و زیان زیادی به این منبع های پروتئینی وارد می کند. و در نتیجه پرندگان دیگر نمی توانند مقاومت کنند و از بین می روند .

به طور کلی این اثرات به ۲ صورت کوتاه مدت و دراز مدت نمایان می شوند :

الف) اثرات دراز مدت : این اثرات در نتیجه گسترش مقادیر زیاد نفت و پوشش سطح آب نهایتا شرایط خفگی و مرگ حیوانات را منجر می گردند این پدیده در اثر کاهش در انتقال نور ،کاهش در میزان اکسیژه حل شده و آسیب سلولی و مرگ به علت تماس با غلظت های بالا از این مواد نفتی صورت می گیرد .

ب) اثرات کوتاه مدت : که نتیجه آن ایجاد مسمومیت ناشی از نفت است . اثرات مسمومیت فوری و در کوتاه مدت (چند دقیقه تا چند ساعت) بعد از تمام منجر به مرگ می شود .

مطالب فوق مختصر و مقدمه ای بر آلودگی نفتی دریاهاست که امروز به مشکل و معظلی جدی تبدیل شده و با نگرانی هایی نیز همراه است . فایل پیوستی به طور کامل در این زمینه اماده دانلود رایگان شما عزیزان می باشد . امید هست که مطالعه کرده و مورد استفادتون قرار بگیره .

با آرزوی موفقیت : سایت مهندسی بهداشت محیط ایران | iehe.ir

فرمت : Pdf حجم : 2 مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید
profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
رژیم درمانی در پیوند کلیه

رژیم درمانی در پیوند کلیه


پاورپوینت رژیم درمانی در پیوند کلیه این پاورپوینت در 38 اسلاید از منابع معتبری از جمله طب داخلی هاریسون و اصول ...

بیش از 9 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.