نسخه خوانی

آلودگی محیطی مواد غذایی

مشاهده : 7,620 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

آلودگی محیطی مواد غذایی

آلودگی محیطی مواد غذایی + دانلود پاورپوینت آماده

بنام خدا

 مقدمها ی بر آلودگی محیطی مواد غذایی :

غذاهایی را بهداشتی می نامند که عاری از هرگونه مواد که موجب ایجاد عوارضی در مصرف کننده است باشند.این مواد صرفاً محدود به میکروارگانیسم ها و سایر عوامل بیولوژیک و سموم مترشحه از آنها نمی باشند بلکه انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می سازند نیز در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت ها در مصرف کننده نقش بسزایی دارند.

بر خلاف عفونت ها و مسمومیت های میکروبی،عوارض ناشی از مسمومیت های شیمیایی اغلب در دراز مدت تظاهر می نمایند و با استعمال و کاربرد گسترده داروها و مواد شیمیایی در دامها،در اثر باقیمانده و رسوبات آنها  در مواد غذایی با منشاً دامی امکان اینکه انسان مستمراً در معرض عوارضی برای مدت تمام عمر باشد کاملاً روشن و مشخص می باشد.  در یکی دو دهه اخیر توجه دانشمندان و محققین بیشتر به مواد شیمیایی عامل بیماری ها و ضایعات و مسمومیت های شیمیایی معطوف گشته و برای مواد مختلفی که کم یا بیش مواد غذایی را آلوده می سازند استانداردهایی تدوین و به مورد اجرا گذارده میشود که متأسفانه در کشور ما هنوز در زمینه کنترل کیفی مواد غذایی کمتر به موارد فوق توجه می گردد.

مواد سمی راه یافته به ماده غذایی:

۱_هورمونها

۲_انتی بیوتیکها

۳_داروهای آرام بخش

۴_سموم دفع آفات

۵_فلزات سنگین

۶_پرتوها

در اینجا به طور خلاصه به دو فلز سنگین جیوه و سرب اشاره می کنیم که می توانید برای مطالعه بیشتر فایل پاورپوینت را با عناوین زیر دانلود نمایید .

  • بررسی جیوه و تاثیرات آن و نحوه راه یابی به چرخه مواد غذایی
  • بررسی سرب و تاثیرات آن و نحوه راه یابی به چرخه مواد غذایی
  • بررسی کادمیوم و آزبست و تاثیرات ان و نحوه راه یابی به چرخه مواد غذایی
  • PCB و علف کش ها
  • داروهای حیوانی و هورمون های جنیسی
  • سموم میکروبی
  • مواد رادیواکتیو

جیوه :

منبع اصلی آلوده شدن محیط به جیوه, فاضلابهای برخی از صنایع میباشند.مواد جامد موجود در این فاضلابها پس از ورود به رودخانه, دریاچه ها و سواحل دریا ها , تشکیل یک رسوب لجن مانند را می دهد.

در اینجا در اثر فعالیت باکتریهای بیهوازی تولید کننده متان,ترکیبات دی متیل مرکوری و متیل مرکوری به صورت زیر تشکیل می گردند. گروه متیل لازم برای انجام این واکنش از متیل کوبا لامین گرفته می شود.

آلودگی محیطی مواد غذایی - جیوه

اگر چه ماهیت مسمومیت در ان زمان مشخص گردید اما بروز مسمومیت همچنان ادامه یافت به طوری که دو دهه بعد موارد مسمومیت به بیش از ۷۰۰ مورد رسید که ۴۶ مورد آن به مرگ منتهی گردید(آلوده شدن ماهیها ناشی از ورود فاضلاب حاوی جیوه یک کارخانه به خلیج بود). به طور کلی تحقیقات انجام شده در سطح جهان نشان می دهد که در بسیاری از مناطق ساحلی برخی کشورهای صنعتی میزان آلودگی درحد خطرناکی زیاد میباشد به طوریکه انجام صید در چنین مناطقی غیر مجاز اعلام شده است.

عوارض ناشی از مسمومیت با جیوه متفاوت بوده اما تمام انها دلالت بر آسیب دیدن سیستم عصبی دارند. به طور کلی حداکثر میزان مجاز و قابل قبول جیوه در ماهی نباید از ۰٫۵ PPM  و حداکثر جیوه وارد شده به بدن انسان در روز نباید از ۴۵ میکرو گرم تجاوز نماید.مسمومیت حاد آن موجب اختلالات گوارشی در روده ها و نقصان فعالیت کلیه ها ومسمومیت مزمن سبب ضعف اعصاب مرکزی وآنسفالوپاتی میگردد.تحریک پذیری,لرزش بدن,اشکال در تکلم و ازدیاد بزاق نیز ازآن جمله میباشد.

سرب:

سرب موجود در بنزین ماشینها به سادگی در محیط پراکنده می شود.کسانی که در فاصله ۳۰ متری شاهراهها زندگی می کنند در معرض خطر این ماده قراردارند.سبزیهای دارای برگ پهن مثل اسفناج و کلم چنانچه در حاشیه شاهراهها کشت شده باشند . با سهولت بیشتری سرب را جذب می کنند.البته وقتیکه چنین گیاهان آلودهای مورد تغذیه قرار گیرند.بد ن تمامی سرب آنها را جذ ب نمی کند.بلکه بخش اعظم آن از راه مدفوع دفع می گردد.

دریافت mg 5.3 سرب در هفته به طور موقت در مورد یک فرد۷۰ کیلویی حدی قابل قبول است.جالب اینجاست که ۹۰ درصد سرب وارد شده به بدن از طریق غذاست.اما بیشتر از ۵ درصد از این سرب جذ ب نمی شود.منابع مهم آلوده کننده غذاها به سرب،فلز دستگاهای فرایند کننده غذا و لحیم قوطیها می باشند.بررسی مو و استخوان افرادی که در دوران قبل از صنعتی شدن می زیسته اند نشان دهنده دریافت بیشتر سرب نسبت به افراد امروزی است . از جمله دلایل این وضع باید استفاده از لوله های سربی برای آب آشامیدنی یا ظروف قلع اندود آلوده به سرب در آن دوران باشد.

مسمومیت حاد سرب:حال بهم خوردگی،استفراغ،درد و تشنج در روده ها همراه با یبوست،عدم دفع ادرار و ضایعات کبدی که معمولا منجر به مرگ در اثر توقف گردش خون می گردد.مسمومیت مزمن شامل کاهش وزن،رنگ پریدگی،فلج شدن دست، ضعیف شدن حافظه،سر گیجه ، پایین آمدن قدرت بینایی ، افسردگی عوارض کلیوی ، اختلالات نوروتوکسیک که به صورت فلجی ظاهر می شود . تغییر در مغز استخوانها نیز از این جمله می باشند.

این پاورپوینت ۲۷ اسلایدی از طریق باکس خرید زیر بصورت انلاین قابل خرید می باشد.

موفق باشید ، سایت مهندسی بهداشت محیط ایران .

فایل پاورپوینت در حداقل 27 اسلاید قابل ویرایش می باشد.

قبل از خرید بخاطر داشته باشید


پس از پرداخت انلاین در محیطی امن و توسط کلیه کارتهای بانکی ، لینک دانلود بلافاصله پس از خرید برای شما فعال خواهد شد .

پشتیبانی 24 ساعته ، حتی روزهای تعطیل : info[at]iehe.ir

ما تا دریافت کامل فایل خریداری شده ، پشتیبان و همراه شما خواهیم بود . قدردان اعتماد شما خواهیم بود .

مشخصات این مجموعه


فرمت فایل : Ppt پاورپوینت

حجم فایل : کمتر از 1 مگابایت

پرداخت در محیطی کاملا امن

دانلود بلافاصله پس از پرداخت

قیمت: 19000 تومان

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت شکستگی استخوان ppt انواع شکستگی ارتوپدی استخوان علل شکستگی استخوان nhkg,n a;sj'd hsjo,hk

پاورپوینت شکستگی استخوان


پاورپوینت شکستگی استخوان این فایل پاورپوینت که در ۳۵ اسلاید تنظیم شده و با موضوع شکستگی استخوان برای شما ارائه دادیم شامل عناوین ...

بیش از 12 خرید موفق
پاورپوینت انرژی زمین گرمایی پروژه زمین گرمایی دانلود کتاب انرژی زمین گرمایی در مورد انرژی گرمایی نحوه تولید برق از انرژی زمین گرمایی معایب انرژی زمین گرمایی نشانه های وجود انرژی زمین گرمایی چیست دانلود رایگان پاورپوینت انرژی های نو

پاورپوینت انرژی زمین گرمایی


دانلود پاورپوینت انرژی زمین گرمایی کلمات کلیدی شاخص : پاورپوینت انرژی زمین گرمایی پروژه زمین گرمایی دانلود کتاب انرژی زمین گرمایی ...

بیش از 47 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.

19000 تومان