اهمیت پیشگیری از حوادث و سوانح نزد دانش آموزان
حوادث شایع در دانش آموزان عمدتا شامل حوادث مربوط به محیط های خانه، خارج از خانه و مدرسه می باشد. علیرغم فراوان بودن سوانح خانگی، با ارائه آموزش های لازم توسط والدین به فرزندان، در مورد رعایت نکات ایمنی در مورد لوازم منزل و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز حوادث و سوانح خانگی، تعداد موارد این قبیل از حوادث را می توان به نحو بارزی کاهش داد.در مورد حوادث خارج از خانه و مدرسه، آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با نحوه صحیح عبور از خیابان، توجه به علایم و رعایت مقررات، می توان از اینگونه حوادث پیشگیری نمود.والدین و مدرسه باید ایمن ترین مسیر رفت و آمد دانش آموز به مدرسه را به او بیاموزند و خطرات احتمالی در این مسیر را آموزش دهند.
دلایل عمده حوادث در مدرسه
در مورد حوادث ناشی از محیط مدارس اغلب به نظر می رسد حوادث در مدرسه ناشی از صدمات ورزشی ،حین بازی و شیطنت در زنگ های تفریح باشد ولی علاوه بر این ها، مسایل دیگری نیز می توانند باعث صدمه و آسیب کودکان شوند.از جمله مسابقات ورزشی، فعالیت های کارگاهی، آزمایشگاهی و … . اهم نکاتی را که مسئولین محترم مدارس، در پیشگیری از حوادث ناشی از محیط مدارس می بایست مورد توجه قرار دهند، به طور فهرست وار به شرح ادامه می توان بیان نمود.
نکات پیشگیری از سوانح و حوادث ناشی از مدارس
- همه برنامه هایی که ممکن است درانها برای دانش آموز حادثه ایجاد شود(مثل فعالیت ها و مسابقات ورزشی، گردش های علمی، کار در آزمایشگاه و …) بایستی از نظر ایمنی و حفاظت، مورد بازبینی و نظارت قرار گیرند.
- در مسابقات ورزشی بین دانش آموزان یک مدرسه، باید تناسب بین قد، وزن، سن و توان بازیکنان قبلا بررسی شده و مورد توجه قرار گیرد.
- از دفتر اصلی مدرسه، دید کافی برای محل بازی، راه پله ها و … وجود داشته باشد (بصورت مستقیم و یا از طریق دوربین مدار بسته)
- پنجره های رو به بیرون سالم باشند.
- معابر رو به پشت بام محفوظ شده باشند.
- در مدرسه محلی دور از نظارت مسئولین وجود نداشته باشد.
- مناطق مخفی و دور از نظارت، محصور شده باشند.
- درهای رو به خارج دارای قفل مناسب و ورودی ها دارای نور مناسب باشند.
- اشیای متصل به دیوار، به خوبی به دیوار وصل شده باشند.
- لامپ ها پوشش مناسب برای محافظت در برابر ضربه و شکستگی داشته باشند.
- در صورت وجود دوربین های مخفی،در جاهای مناسب نصب گردند.
- در محل ورودی، علائم مشخص برای نشان دادن دفتر مدرسه وجود داشته باشند.
- افرادی که وارد مدرسه می شوند، در جلوی در کنترل شوند.
- دانش آموزان دارای کارت شناسایی باشند.
- کارکنان و رانندگان سرویس، کارت شناسایی داشته باشند.
- دوستان و یا خویشاوندان دانش آموزان برای اینکه دانش آموزی را از مدرسه خارج کنند، ملزم به ارائه مدارک هویتی لازم باشند.
- گزارش بازدید آتش نشانی به صورت مرتب وجود داشته باشد.
- کد و تاریح کپسول اطفا حریق معتبر باشد.
- بطور مرتب گزارشی در مورد مسائل بهداشت و سلامت تهیه شود.
- وسایل با ارزش، در جای مناسب محافظت شوند.
- مدرسه سیستم هشدار ایمنی و امنیتی مرکزی داشته باشد.
- گزارش ها در مورد ایمنی حریق و امنیت، در جای مناسب نگهداری شود.
- کلاس های درس و راه رو ها دارای روشنایی مناسب باشند.
- در خروجی اضطرای به خوبی مشخص و روشنایی آن مناسب باشد.
- برنامه ای مدون برای تخلیه اضطرای دانش آموزان به هنگام ضرورت وجود داشته باشد.
- راهروها به اندازه کافی عریض باشند تا هنگام خروج دانش اموزان، برخوردی به وجود نیاید.
- دستشویی ها از روشنایی مناسبی برخوردار بوده و ضمنا قفل مناسب نیز داشته باشند.
- سویچ ها و وسایل کنترلی، به خوبی از دسترس افراد غیر مسئول محافظت شده باشند.
- دانش اموزان در رفت و آمد تنهایی به کلاس، محدودیت داشته باشند.
- هود در آزمایشگاه، در جای مناسب نصب گردیده باشد.
- مواد شیمیایی آزمایشگاه در جای مناسب نگهداری شوند.
- آزمایشگاه و محل ذخیره مواد خطرناک، از دسترس افراد غیر مسئول محافظت شده باشند.
- آزمایشگاه مجهز به قسمت شستشوی چشم و وسایل محافظتی باشد.
- مکان های عمومی، سالت تئاتر و سالن ورزشی، دارای وسایل محافظتی و دوربین مدار بسته باشند.
- درها قفل مناسب ضد سرقت داشته باشند.
- در مسیر درب خرج اضطراری، وسایلی چیده نشده و معبر آن آزاد باشد.
- در ورودی به محیط داخلی مدرسه، دارای زنگ خطر مرکزی باشد.
- کنترل امنیتی بطور مرتب توسط مسئول مربوطه، انجام پذیرد.
- مدرسه یک برنامه مدون برای چک کردن موارد ایمنی داشته باشد.
- اشیای خطرناک مدرسه تا حد ممکن دور از دسترس دانش آموزان باشند.
جمع بندی
و بالاخره اینکه به کودکان اموزش داده شود چه نوع رفتارهایی ممکن است موجب بروز حادثه شوند.زیرا تحقیقات نشان می دهد، ارتقا سطح بهداشت و آموزش راه های پیشگیری از آسیب ها، توانسته است سطح آگاهی دانش آموزان را در مورد عوامل خطر افزایش دهد.ضمن اینکه باید گفت این آموزشها زمانی بیشترین تاثیر را خواهند داشت که در سنین پایین انجام شود.ضمنا برای طراحی و اجرای آموزش موثر باید برنامه ریزان، اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود داشته باشند.
بدون دیدگاه
دیدگاه خود را بنویسید