نسخه خوانی

باکتری لژیونلا عامل بیماری لژیونر و تب پونتیاک Legionella

مشاهده : 10,933 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

باکتری لژیونلا عامل بیماری لژیونر و تب پونتیاک Legionella

بنام خدا و با سلام ؛ در این تایپک از سایت بهداشت محیط ایران به معرفی باکتری لژیونلا Legionella پرداختیم ، این باکتری که در بهداشت مسکن به عنوان شاخص آلودگی هوای داخل منازل نیز شناخته می شود عامل بیماری لژیونر و تب پونتیاک می باشد . در ادامه به معرفی باکتری و بیماری زایی آن پرداخته ایم پس ما با همراه باشید .

باکتری لژیونلا عامل بیماری لژیونر و تب پونتیاک Legionella

لژیونلاها باسیل‌هاى گرم منفى هوازى هستند که محیط زیست طبیعى آنها آب‌هاى تازه مى‌باشد. آنها ممکن است در مخازن آبى ساخت بشر نیز تکثیر یابند ۹۰-۸۰ درصد از عفوت‌هاى لژیونلائى انسان را لژیونلا پنوموفیلا (L. Pneumophila) ایجاد مى‌نماید.

خصوصیات کلی لژیونلا

جنس لژیونلا،انگل اختیاری درون سلولی است.این باکتری ها باسیل های گرم منفی با اندازه تقریبی ۰.۵-۰.۷ میکرون عرض و ۲-۴ میکرون طول هستند.
پلی مورفیسم دارند و در محیط های کشت کهنه،شکل های طویل تری تا حدود ۲۰ میکرون را نشان می دهند.
کپسول و اسپور ندارند اما حاوی پیلی هستند.
جنس لژیونلا در طبیعت یافت می شود،بویژه در اب دریاچه ها،جوی ها،رودخانه ها و قله های برفی.
اعضای این جنس در فلور طبیعی انسان یافت نمی شوند.

اپیدمیولوژى لژیونلا

اپیدمیولوژى عفونت‌هاى لژیونلائى مسئول ۱۵-۳ درصد از پنومونى‌هاى کسب شده در اجتماع و ۵۰-۱۰ درصد از پنومونى‌هاى بیمارستانى (در صورت کلونیزاسیون منبع آب بیمارستان با این ارگانیسم) است. اکثر موارد اسپورادیک احتمالاً تشخیص داده نمى‌شوند. عوامل خطر مختص به میزبان کشیدن سیگار، بیمارى مزمن ریوی، سن بالا، و سرکوب سیستم ایمنى است. تب پونتیاک (Pontiac Fever) که به‌صورت اپیدمى اتفاق مى‌افتد. میزان حمله بالائى دارد که حاکى از انتقال هوائى آن است.

حتما بخوانید : پاورپوینت رایگان بیماری شیگلوزیس

 

پاتوژنز

پاتوژنز انتقال لژیونلا به انسان از طریق آئروسل، آسپیراسیون، و کاشته شدن مستقیم به درون ریه‌ها طى دست‌کارى‌هاى مجارى تنفسى صورت مى‌گیرد. به‌نظر نمى‌ِسد که انتقال مستقیم از انسان صورت بگیرد.

طبقه بندی

در جنس لژیونلا ۲۳ گونه وجود دارد که گونه لژیونلا پنوموفیلا در بیماریزایی انسان بیشتر نقش دارد.۱۴ سروتایپ مختلف در این گونه وجود دارد که عامل بیماری لژیونر و تب پونتیاک هستند.
صفات کشت
جنس لژیونلا هوازی اجباری است.
در محیطهای کشت معمولی رشد نمی کند.تمامی اعضای این جنس به اهن و سیستئین نیاز دارند لذا برای جداسازی اولیه انها از محیط انتخابی شارکول-عصاره مخمر استفاده می شود.

محیط کشت بیماری لژیونلا ،عامل بیماری لژیونر

Cye
در این محیط،اعضای جنس لژیونلا کلنی های سفید-خاکستری متمایل به ابی روشن را تولید می کنند.
صفات بیوشیمیایی
اغلب اعضای جنس لژیونلا کاتالاز مثبت و اکسیداز مثبت هستند و توانایی تخمیر قند ها را ندارند.
لژیونلا پنوموفیلانشاسته،هیپورات،ژ لاتین را هیدرولیز میکند.

 

حتما بخوانید : باکتری اشرشیا کلی Ecoli + پاورپوینت رایگان

 

عوامل موثر در بیماریزایی

توانایی بقای داخل سلولی:
لژیونلا پنوموفیلا یک انگل اختیاری درون سلولی است که در لکوسیت های انسان رشد و تکثیر دارد.توسط نوتروفیل ها و ماکروفاژهای ریوی فاگوسیتوز می شود اما در داخل این سلول ها باقی مانده و به تکثیر خود ادامه می دهد.این توانایی احتمالا مربوط به توکسین های باکتری و ممانعت از اتصال فاگوزوم-لیزوزوم داخل سلولی است.باکتری هایی که به این ترتیب در داخل سلول های میزبان تکثیر می یابند موجب لیز و مرگ سلول می شوند.
انزیم ها و توکسین ها:اینها هم عامل موثری در بیماریزایی می باشند.
بیماریزایی:
باکتری ها از طریق هوای الوده و در انجا توسط ماکروفاژهای ریوی فاگوسیتوز می گردند،در این سلول ها رشد کرده و تکثیر یافته و انها رامنهدم می کند.برخی از این سلول ها ی ماکروفاژ که باکتری ها را بلعیده اند به غدد لنفاوی و گردش خون راه یافته وارگانیسم ها را به نقاط مختلف بدن به ویژه طحال حمل می کنند.
اپیدمیولوژی و علائم بالینی

لژیونلا پنوموفیلا عامل بیماری لژِیونر وتب پونتیاک است.

مخزن باکتری ها اب دستگاه های خنک کننده است.در این دستگاه ها اب بصورت پودر درامده و با هوا مخلوط می شود.مهمترین راه انتقال هوای الوده است که توسط این دستگاه ها در محیط پراکنده می شود.

 

مخزن بیماری لژیونلا ،عامل بیماری لژیونر

گاهی از این طریق اپیدمی های بیماری در بیمارستانها،هتل ها،کشتی ها بوجود می اید.بیشترین موارد عفونت لژیونلایی مربوط به فصول گرم سال،جنس مرد و سالمندان بالای ۵۰ سال سن است و بیشترین موارد مبتلایان،دریافت کنندگان پیوند کلیه،مبتلایان بیماری ایدز،بیماران مزمن ریوی و معتادین به مواد مخدر است.

لژیـونلا باکتری خطرناکی است که در مجاورت با میکرواورگانیزم های دیگر در داخل خاک و آبهای سطحی زندگی میکند و تا به امروز تعداد ۳۵ گونـه از این باکتری در ۵۲ نوع مختلف شناخته شده است . بر اساس ۷۹۳ مورد نمونه برداری از آب ۶۷ دریاچه مختلف، بطور متوسط تعداد ۹۰۰۰ عدد از این نوع باکتری در هر لیتر آب شمارش گردیده است.

این باکتری ها در آب آشامیدنی، مدارهای آب گرم، سیستم های تهویه هوا (برج خنک کننده، Air wash)، استخرهای آب گرم، جکوزی و مدارهای بسته به وفور مشاهده می شوند.

تحقیقات نشان میدهد که موارد ابتلا به بیماری لژیونلا در محیط های شهری رو به افزایش گذاشته است. علل عمده این امر عبارتند از:

مقاومت بالای این باکتری در مقابل حرارت
مقاومت زیاد در برابر کلر
سیستم تدافعی بوسیله نفوذ در سایر میکروارگانیزم ها
شرایط بقاء مناسبتر در جوامع انسانی نسبت به بیوتوپ های طبیعی

 

لــژیـونـلا در انسان، بخصوص افــراد بیمار، ضعیف، کودکان و افراد مسن، ایجاد نوعی ذات الــریه می- نماید. علائم بالینی این بیماری عبارتند از:
تب “پونتیاک”
دوره خفته ۲ تا ۱۰ روز
اولین علائم: التهاب، سردرد، درد عضلات، سرفه خشک
علائم بعدی: سینه درد، دل درد، حالت تهوع، اسهال، اختلالات روانی
میزان مرگ و میر: ۱۵%

امیدواریم که مطالب فوق که از سایت microbi.ir  برای شما نقل شد ، مورد استفاده قرار بگیره .

پیروز باشید | سایت مهندسی بهداشت محیط ایران | www.iehe.ir

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.