نسخه خوانی

انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب همراه پاورپوینت رایگان

مشاهده : 18,767 بار ۷ دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب

انواع فرآیندها در تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب یکی از واحدهای اساسی در رشته مهندسی بهداشت محیط هست که به صورت گسترده ای از جوانب مختلف مورد بحث قرار میگیرد . در این مطلب نیز سعی کردیم یک مقدمه ای در ارتباط با اهمیت تصفیه فاضلاب برای شما بیان کنیم و به دنبال اون پاورپوینتی رو قرار بدهیم تا بتوانید به مطالعه بیشتری در این زمینه بپردازید . در ادامه با ما همراه باشید .

خصوصیات و طبع انسانی ، زندگی اجتماعی و میل به مصرف تبعات زندگی کنونی را در پی داشته و محیط زندگی انسان را به سرعت دستخوش تغییر و تحول نموده و برای انطباق با شرایط مختلف ، هوشمندانه در رفع نیازهای خود با ترتیب خاصی ، باید تلاش و همت ورزید . به همین دلیل برای حفظ سلامت و بهداشت خود باید به بیرون راندن زباله و فاضلاب از محیط زیست توجه نمود و روشهای متنوعی را تجربه کرد و سالم بودن و بهتر زندگی کردن را هدف قرار داد .

تاریخچه ای کوتاه از  تصفیه فاضلاب

تاریخ بر  بقایای قدیمی ترین شبکه فاضلاب که مربوط به آثار تمدن هندیان در حدود ۷۰۰۰ سال پیش می باشد ، گواهی دارد . در آن سرزمین باقیمانده فاضلاب روهای کشف شده با دیوارهای آجری و یا سفالی برای هدایت فاضلاب های خانگی مشاهده می گردد. مجاری فاضلاب و آبریزگاه های همگانی دو شهر بابل و نینوا و یا فاضلاب روهایی به قطر ۲-۳ متردر شهرهای یونان و روم که قدمت آنها به ۲۰۰۰ سال پیش بر میگردد همگی حکایت از ان دارد که در گذشته دور انسان به اهمیت این موضوع واقف بوده و به فکر دور کردن فاضلاب به هر نحو ممکنی از محل زندگی خود کرده است .

تعریف فاضلاب

آب های آلوده ناشی از فعالیت های انسانی را که باید دفع شود و یا به عبارتی دیگر ، آب های زائد را فاضلاب می نامند. فاضلاب ترکیبی از آب و مواد جامد است . آب موجود در فاضلاب در حدود ۹/۹۹ درصد وزن آن را تشکیل می دهد و فقط ۱/۰ آن موارد دیگر است .

ورود میلیون ها لیتر فاضلاب به رودخانه  ها، دریاها و منابع آب های زیر زمینی باعث الودگی شدید و خطرناک محیط زندگی انسان و سایر موجودات زنده می شود . مهمترین هدف جمع آوری و تصفیه فاضلاب ، اصلاح کیفیت ان به نحوی است که مصرف مجدد فاضلاب تصفیه شده و یا دفع آن به محیط زیست بدون تغییر اکوسیستم محیط دریافت کننده امکان پذیر باشد . در اثر مصرف آب در هر جامعه فاضلاب تولید می گردد .

کیفیت فاضلاب تولید شده بستگی به نحوه مصرف آب دارد .آنچه مسلم است  فاضلاب خانگی مشمل بر مواد ناشی از مصارف خانگی و زائدات انسانی می باشد . که در روستاهای کشور نیز همین زائدات نامبرده عمده ترین منبع تولید فاضلاب می باشد . چنین ترکیبی پتانسیل بالایی برای آلودگی محیط زیست دارد و همچنین به علت دارا بودن انواع میکروارگانیسم های بیماری زا می تواند باعث بروز انواع بیماری ها گردد.

دلایل دفع و تصفیه فاضلاب

فاضلاب می بایست قبل از این که در مرحله نهایی به آبهای پذیرنده دفع گردد ، تصفیه شود تا اینکه :

الف- کاهش گسترش بیماری های عمومی :

این هدف به عنوان مهمترین هدف تصفیه فاضلاب به شمار می آید ، زیرا  که فاضلاب های روستایی همانند فاضلاب های شهری همواره دارای میکروب های گوناگون است که قسمتی از آنها را میکروب های بیماری زا تشکیل می دهند.

ب- جلوگیری از آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی :

وارد نمودن فاضلاب های تصفیه نشده به محیط زیست ، موجب آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی شده که علاوه بر خطرات مستقیمی که بر بهداشت مردم دارد ، نتایجی دیگر از قبیل مناظر زشت ، بوی ناخوشایند و سرانجام تولید حشراتی مانند پشه و مگس به همراه دارد .

ج- استفاده مجدد از پساب :

فاضلاب خانگی به عنوان محصول مصرف آب است که باعث ورود آلودگی های مختلف آلی ، معدنی و میکرو ارگانیسمهای بیمارستانی می شود .لذا دفع ان به محیط به شکل تصفیه نشده مشکلات بسیاری از جمله آلودگی بالاخص در آلودگی محیط ، آلودگی آبهای زیر زمینی، بدون استفاده ماندن آب ، گرفتگی منافذ خاک و … را ایجاد می نماید ، به همین علت نیاز به تصفیه در فاضلاب ضروری به نظر می رسد که این امر توسط تصفیه خانه فاضلاب و سایر روش های تصفیه انجام میگیرد .  تصفیه صورت گرفته بایستی میزان آلودگی ها را در حد استانداردهای دفع پساب کاهش دهد که نشاندهنده راندمان تصفیه خانه و یا روش تصفیه می باشد.

فرایندهای تصفیه فاضلاب بهداشتی عبارتند از:

  1. مراحل پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی (تصفیه اولیه)
  2. تصفیه بیولوژیکی جهت حذف کامل BOD  و COD، نیتروژن و فسفات و تمامی فرایند تصفیه (تصفیه ثانویه)
  3. گندزدایی نهایی جهت حصول آبی با قابلیت تخلیه در محیط زیست و یا کاربری مجدد

بدلیل گستردگی موضوع ، می توانید پاورپوینت آماده پیوستی رو از سایت مهندسی بهداشت محیط ایران به رایگان دانلود و استفاده کنید . امیدوارهستیم که این فایل با ارزش نیز حسب مورد ، مورد استفاده و رضایت شما باشه.

با عضویت در خبرنامه سایت ، می توانید جدیدترین مطالب و تخفیف ها رو دریافت کنید .

فرمت : PPT حجم : 1 مگابایت برای دانلود رایگان کلیک کنید

فایل پاورپوینت در 57 اسلاید همراه با تصاویر مربوطه | دانلود رایکان می باشد .

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

۷ دیدگاه ارزشمند


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

  • profile avatar
    نویسنده : احمد 27 , نوامبر , 22

    جناب وکیلی ، سلام
    وبسایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم هر چه تخصصی تر بتونید اون را ادامه بدهید و تکمیل تر کنید.
    ممنونم

    • profile avatar
      نویسنده : داود وکیلی 04 , دسامبر , 22

      سلام عرض ادب و احترام
      سپاس از حسن توجه شما
      انشالله

  • profile avatar
    نویسنده : ماشاالله ذوالفقاری 22 , آگوست , 22

    درود ..‌‌‌‌‌.‌‌.‌‌.بنظرم بسیار مفید است .با سپاس فراوان .

  • profile avatar
    نویسنده : ماشاالله ذوالفقاری 22 , آگوست , 22

    درود . بسیار استفاده مفید‌نمودم‌.سپاس فراوان دارم .

  • profile avatar
    نویسنده : بهنام مرزي 13 , می , 18

    سلام باتشکر مطالب تون عالی میباشد

  • profile avatar
    نویسنده : فارق 16 , نوامبر , 16

    با سلام خدمت استاد عزیز.
    بسیار سپاسگزاری دارم بابت سایت خوب ،تخصصی و پر بارتون

  • profile avatar
    نویسنده : Faridullah Ayoubi 23 , اکتبر , 16

    I am thankful from your best information about urban wastewater.
    \

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت بهداشت تخم مرغ

پاورپوینت بهداشت تخم مرغ


در پاورپوینت بهداشت تخم مرغ به ویژگی های بسیاری از جمله بهداشت تخم مرغ ،شرایط نگهداری و عرضه تخم مرغ ،ساختمان ...

بیش از 17 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.