نسخه خوانی

مسکن غیر بهداشتی و تاثیر آن بر بهداشت و سلامت کودکان + اینفوگرافی

مشاهده : 5,594 بار بدون دیدگاه نویسنده: داود وکیلی
آموزش های دستیار دندانپزشکی

مسکن غیر بهداشتی یکی از عوامل مهمی است که می تواند در سلامت انسان تاثیر گذار باشد. در این تایپک به ارتباط مسکن با بهداشت عمومی ، ابعاد مسکن غیر بهداشتی و همچنین تاثیر این عوامل بر روی سلامت و بهداشت کودکان خواهیم پرداخت.

بهداشت مسکن مسکن غیر بهداشتی ساختمان غیر بهداشتی سندرم کودک

ارتباط مسکن با بهداشت عمومی

مسکن بخشی از مجموعه محیط زیست انسان و تا حد زیادی مسئول وضعیت سلامت و رفاه اوست. با وجود این، به دشواری می توان علت اختصاصی و اثر روابط آن را نشان داد.ارتباط مسکن و بهداشت بسیار پیچیده است . زیرا مسکن جنبه های بسیاری از محیط زیست را در بر دارد. به دلیل قیاس بین مسکن غیر بهداشتی و بیماری های زیر می توان وجود رابطه قوی را اثبات کرد :

  1. بیماری سرخک ، سیاه سرفه ، عفونت های تنفسی، دیفتری ، برونشیت در بین کودکانی که در منازل با جمعیت زیاد زندگی میکنند ، شایع بوده و تعداد مرگ و میر بیشتر است.
  2. در ارتباط با بیماری سل ،در منازل غیر بهداشتی مرگ و میر بیشتر است.
  3. بیماری مننژیت ،کم خونی و گوارشی در مسکن نامناسب بیشتر است.
  4. سبک خانه سازی می تواند در کاهش یا افزایش جمعیت موش ها ، سگ ها ،کنه ها،شپش ها و غیره تاثیر گذارد و میزان شیوع بیماری مرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد.
  5. حوادث در منازل نا مناسب به علت نقص های موجود به وجود می آید.
  6. اثرات روانشناختی را هم نباید فراموش کرد.احساس تنهایی و اثرات سوء روانی که در طبقات بالای ساختمانهای بلند زندگی می کنند، به خوبی شناخته شده است.

بطوری که میزان ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بیماری های عفونی و میرگ و میر از آن در مناطقی که منازل نامناسب و غیر بهداشتی باشد، بیشتر از سایر مناطق می باشد.

ابعاد مسکن غیر بهداشتی :

مسکنی است که بدون در نظر گرفتن نیازهای افراد ساکن در آن ، ساخته می شود. معمولا در مناطق روستایی صرفا به عنوان یک سرپناه برای خانوار می باشد و هیچگونه دقتی در طراحی و معماری آن به عمل نمی آید (البته امروزه این مورد رو به بهبودی می باشد). منازل روستایی اغلب فاقد اتاق های مجزا هستند ،فضای خانه نور کافی ندارد و تهویه در آن بخوبی صورت نمی گیرد. (با توجه به افزایش امکانات و سطوح دسترسی شاهد بهبود مثبت در این مورد هستیم که در روستاها نیز توجه به ابعاد مسکن بهداشتی بیشتر می شود).

عوامل متعددی در محیط خانه ممکن استبطور طبیعی بر سلامت تاثیر گذار باشد. فقدان دسترسی به آب لوله کشی، فقدان امکانات بهسازی محیط به عنوان شاخص های مسکن غیر بهداشتی که منجر به شیوع بیماری می شود. عوامل موثر دیگری مانند سر وصدای زیاد، کیفیت هوای نامطلوب ،امکانات نامناسب جهت نگهداری مواد زاید جامد،حرارت نامناسب ، رطوبت بالا ،جمعیت زیاد/فنور ناکافی،مصالح ساختمانی نامناسب،وجود حشرات و جوندگان بطور عمده در بهداشت مسکن نقش بسزایی دارند.

تاثیر مسکن غیر بهداشتی در گروه های مختلف

بر اساس شواهد موجود گروه های کم درآمد بیشترین تاثیرات را دارند. اما به نظر می رسد در بین گروه ها زنان بیشتر از مردان در معرض مخاطرات بهداشتی در محیط خانه هستند زیرا انها اوقات بیشتر در منزل سپری می کنند و فعالیت های که آنها با آن درگیر می باشند (مانند آشپزی کردن) زمینه تماس بیشتری با مخاطرات بهداشتی را موجب می شود. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به دلیل آسیب پذیری بالای آنها منازل غیر بهداشتی و یا نبود سرپناه مناسب می توانند باعث ایجاد آسیب های جدی شود که در ادامه بحث خواهد شد.

مسکن غیر بهداشتی و فقر و تاثیر آن بر سلامت کودکان

سلامت و رفاه مردم به شدت به شرایط مسکنی که در آن زندگی میکنند مرتبط می باشد که اینفوگرافیک زیر ارتباط بین مسکن نامناسب و اثرات آن بر روی سلامت کودکان را نشان میدهد. افراد فقیر و بی خانمان یا افرادی که مسکن کاملا نامناسبی از نظر بهداشتی دارند در معرض خطر جدی جهت ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند که این مورد در مورد کودکان چهار برابر بیشتر از سایر کودکان می باشد. این کودکان چهار برابر بیشتر از سایرین به عفونت های دستگاه تنفسی ، دو برابر بیشتر به عفونت های گوشی، پنج برابر بیشتر به مشکلات گوارشی و چهار برابر بیشتر احتمال ابتلا به آسم را دارند.

مسمومیت با سرب در مسکن غیر بهداشتی برای کودکان

کودکانی که شرایط مسکن نامناسبی دارند در معرض خطر بیشتری برای مسمومیت با سرب هستند. مسمومیت با سرب میتواند در حضور گرد و غبار ،رنگ های سرب دار و سطوحی که با سرب پوشش داده شده اند ایجاد شود.(ترکیبات سرب عمدتا در نتیجه بهره برداری از معادن (بصورت سولفید،کربنات،سولفات سرب) ،صنایع باتری سازی (اکسید سرب و سرب)، سوخت های فسیلی (تترا اتیل و تترا متیل سرب) ، رنگ سازی (کربنات و کرومات سرب) ،تثبیت PCB (سولفات سرب) و صنایع شیشه و لعاب (سیلیکات سرب)وارد محیط زیست می شوند).

مساکنی که مادران باردار در آن زندگی میکنند نیز باید بررسی شود چرا که سرب می تواند از مادر به نوزاد متولد نشده او نیز منتقل شود. سرب در کوکان و نوزادان می تواند آسیب های جدی مغزی را ایجاد کند، باعث معلولیت های یادگیری و حتی مشکلات ذهنی شود. البته سایر بیماری ها را نیز میتواند بصورت دائم در زندگی فرد بر جای بگذارد. مسمومیت با سرب در بچه های ساکن در ساختمانهای قدیمی دارای رنگ های سربی بیشتر دیده می شود.

خشونت و ارتباط آن با مسکن نامناسب

اینفوگرافی زیر همچنین بیان میکند که مساکن کوچک یا نامناسب می تواند خطر انزوای اجتماعی و خشونت را در کودکان افزایش دهد. انزوای اجتماعی به عدم ارتباط با دیگران اشاره دارد که معمولا باعث ایجاد احساس تنهایی ، درماندگی و افسردگی می شود. جاوانانی که در مساکن نامناسب و یا مناطق فقیر نشین و بی خانمان رشد می یابند بیشتر از سایر جوانانی که در مساکن  پایدار و بهداشتی آسب پذیر بوده و قربانی مشکلات اجتماعی (خشونت،اعتیاد،بزه کاری و …) می شوند. لذا این کودکان و جوانان به حمایت های تخصصی تر مانند مشاوره و حمایت های آموزشی دارند. این کودکان از حق و فرصت همسانی نسبت به سایرین باید برخوردار باشند.

اینفوگرافی مسکن غیر بهداشتی،بهداشت کودک سلامت کودک فقر

اینفوگرافی تاثیر مسکن نامناسب بر روی کودکان  – برای مشاهده در کیفت بهتر بر روی آن کلیک کنید.

جمع بندی 

بهداشت مسکن باید شرایطی داشته باشد که بتواند احتیاجات جسمی و روحی ساکنین آن را تامین و از بروز و انتقال بیماری های واگیردار، سوانح و حوادث ناگوار تا حد امکان جلوگیری نماید.در این بین کودکان در مسکن های غیر بهداشتی و نامناسب بیشتر در معرض خطر و انواع مشکلات جسمی و رفتاری و بیماری قرار میگیرند که میتواند مورد توجه جدی قرار بگیرد.

profile avatar
نویسنده : داود وکیلی

درود بر شما ؛ داود وکیلی هستم شاغل در معاونت بهداشت خوی | کار آموزش، طراحی و تولید محتوا در زمینه علوم بهداشتی رو دنبال میکنم . امیدوار هستم که وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران براتون مفید باشه.

آموزش نسخه خوانی

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید
توجه مهم : دیدگاه های شامل توهین و بی احترامی و تبلیغاتی پذیرفته نخواهد شد.

محصولات تصادفی فروشگاه ما

نمایش همه محصولات
پاورپوینت رژیم درمانی در بیماری فشار خون

پاورپوینت رژیم درمانی در بیماری فشار خون


hypertension  پاورپوینت رژیم درمانی در بیماری فشار خون فهرست عناوین این پاورپوینت مقدمه تعریف انواع اپیدمیولوژی عوامل ایجاد کننده مکانیسم پاتوفیزیولوژی ...

بیش از 17 خرید موفق
مدیریت پسماند در بلایا

مدیریت پسماند در بلایا


پاورپوینت مدیریت پسماند در بلایا این پاورپوینت در 104 اسلاید فارسی و قابل ویرایش می باشد . شما می توانید فایل ...

بیش از 7 خرید موفق

مختصری درباره وبسایت علمی آموزشی مهندسی بهداشت محیط ایران

وب سایت مهندسی بهداشت محیط ایران از اردیبهشت ماه 1392 با هدف ارائه محتوای بهداشتی با محوریت مهندسی بهداشت محیط پا به دنیای مجازی گذاشته است.ما در سایت مهندسی بهداشت محیط ایران سعی در به اشتراک گذاری محتوای مفید برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و همکاران بهداشتی داشته و تمام سعی خود را برای این مهم به کار گرفته ایم و در این مسیر نیز به پیشنهادات و انتقادات شما نیازمندیم. امیدوار هستیم بتوانیم قدمی هرچند کوچک در ارتقای سطح علمی همکاران و دانشجویان عزیز بر داشته باشیم.موضوع فعالیت ما علاوه بر بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ، تغذیه و رژیم درمانی و آموزش نسخه خوانی در داروخانه می باشد.